Free Essay

Six Sigma

In:

Submitted By carlosbm
Words 2918
Pages 12
METODOLOGÍA SIX-SIGMA: CALIDAD INDUSTRIAL.
1

Ing. Gustavo López1
Investigador del Instituto de Ingeniería-UABC; glopez@iing.mxl.uabc.mx

La elaboración de los productos en el área industrial involucra principalmente tres etapas: la entrada (personal, material, equipo, políticas, procedimientos, métodos y el medio ambiente), realización del producto o servicio (proceso) y la salida (brindar un servicio y/o elaboración de un producto). En dichas etapas se comenten errores que afectan la calidad del producto y/o servicio. Todos los días un defecto es creado durante un proceso (etapa), esto toma un tiempo adicional para la prueba, análisis y reparación. Estas actividades noadicionales requieren espacio, equipo, materiales y gente. Existen metodologías que ayudan a la prevención de errores en los procesos industriales, siendo una de ellas la Six-Sigma (6σ), que es una metodología de calidad de clase mundial (iniciada por Motorola en 19861 ) aplicada para ofrecer un mejor producto o servicio, más rápido y al costo más bajo. La Sigma (ơ) es una letra tomada del alfabeto griego utilizado en estadística como una medida de variación2. La metodología 6σ se basa en la curva de la distribución normal (para conocer el nivel de variación de cualquier actividad), que consiste en elaborar una serie de pasos para el control de calidad y optimización de procesos industriales. En los procesos industriales se presenta el costo de baja calidad, ocasionado por:

a) Fallas internas, de los productos defectuosos; retrabajo y problemas en el control de materiales. b) Fallas externas, de productos regresados; garantías y penalizaciones.

1

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

c) Evaluaciones del producto, debido a inspección del proceso y producto; utilización, mantenimiento y calibración de equipos de medición de los procesos y productos; auditorias de calidad y soporte de laboratorios. d) Prevención de fallas, debido al diseño del producto, pruebas de campo, capacitación a trabajadores y mejora de la calidad.

Debido a esto, se decide aplicar la metodología 6σ en los procesos industriales para prevenir el costo de baja calidad y con ello tener procesos, productos y servicios eficientes3. Al aplicar la Six-Sigma en el análisis de procesos industriales se pueden detectar rápidamente problemas en producción como cuellos de botella, productos defectuosos, pérdidas de tiempo y etapas críticas, es por esto que es de gran importancia esta metodología. A nivel mundial, la mayoría de los países industrializados aplican la metodología Six-Sigma, entre ellos esta México que cuenta con una gran cantidad de empresas extranjeras y nacionales principalmente en la frontera con los Estados Unidos. En el estado de Baja California están instaladas algunas compañías (principalmente de productos electrónicos), que aplican la metodología Six-Sigma y los resultados indican avances en la calidad de los procesos. Las dos ciudades principales del estado son Mexicali y Tijuana, en donde en Mexicali se tienen cerca de 182 indsutrias maquiladoras (AMAQ,1999)4. Las visitas elaboradas a las empresas dan a conocer que la calidad de los productos y servicios después de haber aplicado la metodología, es mucho mejor que antes de aplicarla, es por eso que las empresas que utilizan la Six-Sigma, son parte de las empresas reconocidas por su calidad de productos y servicios y las que no la aplican estan en proceso de utilizarla. 2 neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Un estudio elaborado en 1997 demostró que las mejores compañias en su clase tienen los niveles de calidad 6σ. Una compañía que no utiliza la metodología 6σ, gasta en promedio 10% de sus ganancias en reparaciones externas e internas, en cambio una compañia que aplica la metodología gasta en promedio 1% de sus ganancias en reparaciones externas e internas3. Para alcanzar Six-Sigma, se deben utilizar ciertos parámetros (control de calidad total, cero defectos, procedimientos de ISO-9000 (procedimientos a nivel mundial de calidad del producto, control estadístico de procesos y técnicas estadísticas)).. La metodologia del Six-Sigma permite hacer comparaciones entre negocios, productos, procesos y servicios similares o distintos. Proporciona herramientas para conocer el nivel de calidad de la empresa y al mismo tiempo provee dirección con respecto a los objetivos de crecimiento de la empresa.

La misión del 6σ es proporcionar la información adecuada para ayudar a la implementación de la maxima calidad del producto o servicio en cualquier actividad, así como crear la confianza y comunicación entre todos los participantes, debido a que la actividad del negocio parte de la información, las ideas y la experiencia, y esto ayuda a elevar la calidad y el manejo administrativo. El Six-Sigma es un programa que se define en dos niveles: operacional y gerencial. En el nivel operacional se utilizan herramientas estadísticas para elaborar la medición de variables de los procesos industriales con el fin de detectar los defectos (el 6σ tiene un rango de 3.4 defectos por cada millón. El nivel gerencial analiza los procesos utilizados por los empleados para aumentar la calidad de los productos, procesos y servicios.

3

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

COMPONENTES BÁSICOS PARA EL PROGRAMA DE CALIDAD SIX-SIGMA.

El proceso de la mejora del programa Six sigma, se elabora en base a una serie de pasos que se muestran a continuación: 1. Definir el producto y servicio. 2. Identificar los requisitos de los clientes. 3. Comparar los requisitos con los productos. 4. Describir el proceso. 5. Implementar el proceso. 6. Medir la calidad y producto.

Las medidas de calidad deben contener las siguientes características: 1. Los procesos de producción pueden utilizar el error de tolerancia. 2. Detectar los defectos por unidad (DPU).

HERRAMIENTAS DE MEJORA DE CALIDAD.

La metodología 6σ. utiliza herramientas estadísticas para mejorar la calidad. Estas herramientas son para conocer los problemas en el área de producción y saber el porque de los defectos. Las principales herramientas que se utilizan en el Six-Sigma son:

4

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

a) Diagrama de Flujo de Procesos; con el cual se conocen las etapas del proceso por medio de una secuencia de pasos, así como las etapas críticas (fig. 1).

b) Diagrama de Causa-Efecto; es utilizado como lluvia de ideas para detectar las causas y consecuencias de los problemas en el proceso (fig. 2).

c) Diagrama de Pareto; se aplica para identificar las causas principales de los problemas en proceso de mayor a menor y con ello reducir o eliminar de una en una (empezando con la mayor y despues con las posteriores o con la que sea mas ascesible) (fig.3). d) Histograma; con el cual se observan los datos (defectos y fallas) y se agrupan en forma gausiana conteniendo los límites inferior y superior y una tendencia central (fig. 4).

e) Gráfica de Corrida; es utilizada para representar datos gráficamente con respecto a un tiempo, para detectar cambios significativos en el proceso (fig. 5).

f) Gráfica de control; se aplica para mantener el proceso de acuerdo a un valor medio y los límites superior e inferior (fig. 6).

g) Diagrama de Dispersión; con el cual se pueden relacionar dos variables y obtener un estimado usual del coeficiente de correlación (fig. 7). h) Modelo de Regresión; es utilizado para generar un modelo de relación entre una respuesta y una variable de entrada (fig. 8).

5

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Diagrama de Flujo de Proceso
Entrada

Diagrama de Causa-Efecto
Materiales Métodos Maquinas

Desición

Causas

Efecto

Etapa del Proceso Mano de Obra Salida • • Representación gráfica de una secuencia de pasos en un proceso. Identifica las principales fases y problemas en el proceso. • • Identifica las causas y efectos que ocasionan problemas en lso procesos. Identifica factores que se deben mantener constantes, factores de ruido y críticos. Medio Ambiente

Figura 1. Diagrama de Flujo de Procesos.

Figura 2. Diagrama de Causa-Efecto

Diagrama de Pareto
Frecuencia Frecuencia Limite Inferior

Histograma

Limite Superior

Defecto 1 Defecto 2 Defecto 3 Defecto 4

2

4

6

8

10

12

14

16

18

y

• •

Identifica las categorías de mayor ocurrencia de entre las menos importantes. Es utilizada en forma estratificada para enfocarse en un área precisa.

• • •

Provee la forma de distribución de los datos. La tendencia central y la variabilidad se pueden estimar fácilmente. Los limites de especificación (inferior y superior), se pueden sobreponer para estimar la capacidad del proceso.

Figura 3. Diagrama de Pareto.

6

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Figura 4. Histograma.

Defectos

Gráfica de Corrida

Gráfica de Control
Limite Superior Linea Central Limite Inferior Tiempo

• •

Utilizado para mostrar tendencias en los datos a través del tiempo. Se observa el seguimiento de los defectos en un proceso.

• •

Identifica causas especiales que afectan el promedio o la variación. Ayuda a determinar que tipo de acción se debe tomar.

Figura 5. Gráfica de Corrida.

Figura 6. Gráfica de Control.

Diagrama de Dispersión
Frecuencia y 20
15 10 5

Modelo de Regresión
Ejemplo de una Ecuación de Regresión Simple: y=18-0.65x

Defectos

5

10

15

20

x

• •

Permite hacer estimaciones a primera vista. Identifica puntos extraordinarios.

• •

Permite la predicción de respuestas en niveles fuera de donde se colectan datos. Cuantifica la fuerza del modelo.

7

Figura 7. Diagrama de Dispersión.

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Figura 8. Modelo de Regresión.

GRAFICA DE SIX SIGMA(Ơ)
La grafica de Six-Sigma es utilizada para demostrar el nivel de defectos registrados durante el proceso de variación y la media que se obtiene. En la gráfica se muestra que el proceso de variación está situado en el lugar de la media, siendo el lugar donde el proceso estará cambiando en pequeña escala. El objetivo del 6σ es obtener la menor cantidad de defectos (3.4 partes por millón), esto es, casi es cero defectos. La media es el indicador que permite conocer el punto central del proceso de variación, que indica que en cero variación no se presenta alguna alteración del proceso. Este es el proceso que representa la calidad de cualquier actividad a realizar.

Los niveles de mejora del Six-Sigma, indican el porcentaje de error de un proceso. Los procesos son evaluados en base a criterios que se representan en niveles (Six-Sigma: desde el nivel 1σ al nivel 6σ ), obteniéndose la distribución de datos y los porcentajes de error en la gráfica (figura 9). La mayor parte de los criterios de evaluación están estandarizados internacionalmente, sólo algunos se pueden modificar de acuerdo a la relación proveedor-cliente. El área bajo la curva indica los niveles y valores, con porcentajes de confiabilidad diferentes, que van desde 68.27 % (nivel 1) hasta 99.999943% (nivel 6). El área bajo la curva comprende el valor de la media de los datos y las desviaciones hacia la izquierda y derecha que dependen del nivel de confiabilidad (procesos de variación), donde están distribuidos los datos. Los niveles Six-Sigma están ubicados en

8

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

la parte derecha e izquierda de la media, indicando el rango de distribución de los datos y se analizan ambos lados de la gráfica.

La representación gráfica de la distribución normal de los datos es analizada y en base a ella se obtienen los resultados del proceso y tomar las decisiones adecuadas para las mejoras y contramejoras de dichos procesos.

Media
Virtualmente cero defectos, (3.4 p.p.m.) Virtualmente cero defectos. (3.4 p.p.m.)

Proceso de Variación



5Ơ 4Ơ







0







4Ơ 5Ơ 6Ơ

Diseño del intervalo de análisis del Six Sigma

Figura 9. Representación gráfica de los niveles de la mejora Six-Sigma.

9

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

ESTRATEGÍA DE MEJORA.

El programa de mejora es una etapa importante en la elaboración de un producto que permite obtener buena calidad. Este proceso se divide en cuatro etapas5:

Etapa1 (Medición). Consiste en seleccionar una o más características del producto: como lo son las variables dependientes que identifican el proceso, tomar las medidas necesarias y registrar los resultados del proceso en las“tarjetas de control”, estimando el corto y largo plazo de la capacidad del proceso en la elaboración del producto.

Etapa 2 (Análisis). Implica la clave de la ejecución de las medidas del producto. Un analisís de intervalo es tomado por lo regular para identificar los factores comunes y exitosos de la ejecución: los cuales explican las mejores formas de aplicación. En algunos casos es necesario rediseñar el producto y/o el proceso, en base a los resultados del análisis.

Etapa 3 (Mejora). Se identifican las características del proceso que se puedan mejorar. Una vez realizado esto, las características son diagnosticadas para conocer si las mejoras en el proceso son relevantes.

10

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Etapa 4 (Control). Nos ayuda a asegurar que las condiciones del nuevo proceso estén documentadas y monitoreadas de manera estadística con los métodos de control del proceso.

En la metodología Six-Sigma se realiza la capacitación del personal con el fin de obtener una buena calidad. El entrenamiento provee a los candidatos con el conocimiento y características para guiar y dirigir la implementación de la metodología Six Sigma en su empresa. Las dos semanas del ciclo de entrenamiento son completados con cinco dias de instrucciones en el salón de clases, seguidos por 30 días de aplicación en el trabajo6. Las personas encargadas de poner en practica el Six Sigma son clasificadas por su capacidad de analizar los procesos y se muestran a continuación:

Lider (Champion): Son lideres de la alta gerencia quienes sugieren y apoyan proyectos , ayudan a obtener recursos necesarios y eliminan los obstáculos que impiden el exito del proyecto. Incluye participación en revisión y aseguran que se desarrolle la metodologia Six Sigma.

Maestro de Cinta Negra (Master Black Belt) : Son expertos de tiempo completo, capacitados en las herramientas y tácticas de Six Sigma, son responsables del desarrollo e implantación de la estrategia de Six Sigma para el negocio.

11

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Cinta Negra (Black Belt): Son lideres de equipos responsables de medir, analizar, mejorar y controlar procesos que afectan la satisfacción del cliente, la productividad y calidad, la duración de capacitación es aproximadamente seis semanas.

Cinta Verde (Green Belt): Son ayudantes de un cinta negra, su capacitación es de tres a cuatro semanas.

El departamento de Estadística de la Asociación de Maquiladoras en Mexicali4, menciona que algunas empresas, principalemente las de mayor tamaño y las más reconocidas, son las que utilizan esta metodología, sin tener algún listado de dichas empresas, debido a que son procesos internos, por lo cual se ha divulgado poca información. Se realizaron visitas a 20 empresas (Accuride, Aromat, Armomex, Ascotech, Calibaja, Central Video, Coca-Cola, Conexant, Controles de Mexicali, DOMEX(Daewoo-Orion-Mexicana), Empresas-BIMBO, Honeyweell-Allied Signal, Interiores Aereos, KENMEX (Kenworth Mexicana), KwaSung, LG-Electronics, Rockwell-EEMSA, Sony de Mexicali, Tecnomex y Wabash Technology). De esas compañias, doce utilizan la metodología Six-Sigma: Accuride, Ascotech, Central Video, Coca-Cola, Conexant, Controles de Mexicali, Empresas-BIMBO, HoneyweellAllied Signal, KENMEX (Kenworth Mexicana), Rockwell-EEMSA, Sony de Mexicali y Tecnomex), sin exceptuar algunas pequeñas y medianas empresas que comienzan a estudiar la metodología para aplicarla a los procesos industriales, con el fin de mejorar la calidad de sus productos. No se tiene una información detallada del total de empresas maquiladoras en Mexicali, debido a que las compañias consideran que es información confidencial7.

12

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

CONCLUSIONES

La metodología Six-Sigma es aplicada a procesos industriales con el fin de obtener una buena calidad de los productos (bienes y servicios). La mayoría de las compañias a nivel mundial utilizan la metodologia 6σ elaborando inspecciones visuales y electrónicas y aplicando las herramientas estadísticas, con las cuales se puede observar el comportamiento de los procesos. Una vez observado el comportamiento del proceso, se procede a reducir al máximo los defectos en los productos o servicios, y lograr la plena satisfacción del cliente. Las empresas japonesas son un ejemplo en donde se aplica el Six Sigma, debido a que en los procesos de producción utilizan el sistema vendedor-cliente, en cada etapa del proceso y cada etapa es responsable de su actividad y debe entregar el producto con buen calidad (sin defectos). La aplicación del Six-Sigma en B.C., ha generado un avance en los sistemas de calidad y por lo tanto en los productos. Las empresas que se visitaron ascedieron rápidamente a la aplicación de la metodología y los resultados se han reflejado en poco tiempo, de acuerdo a las capacidades de las empresas y del personal que labora en ellas.

13

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

BIBLIOGRAFÍA 1. Estrategias de Manufactura aplicando la metodología Six-Sigma; Maya Hector, Rodriguez-Salazar Jesus, Rojas Julieta, Zazueta Guillermo; Editorial Oceánica; 1996. 2. Six Sigma. The breaktrough Management Strategy; Harry Mikel , Schoeder Richard; Mc Graw Hill Editorial; 2000. 3. The Introduction to Six-Sigma Methodology; Brown Steve, Morrinson George; Editorial Trillas; 1991. 4. Asociación de Maquiladoras de Mexicali (AMAQ), Información del Departamento de Estadística, 2001. 5. Six-Sigma Methodology applied to industrial process; Robertson David & Smith Hanniel; encontrado en: http://www.industrialprocess.service.usa.com; 2001. 6. Quality Management for industrial process; Andrew Charles, Jackson Steve, & Kittman Lawrence; encontrado en: http://www.qualitymanagement.usa.edu; 2001. 7. Entrevistas a personal de Gerencia e Ingeniería de las sigueintes empresas: Accuride, Aromat, Armomex, Ascotech, Calibaja, Central Video, Coca-Cola, Conexant, Controles de Mexicali, DOMEX(Daewoo-Orion-Mexicana), Empresas-BIMBO, Honeyweell-Allied Signal, Interiores Aereos, KENMEX (Kenworth Mexicana), KwaSung, LG-Electronics, Rockwell-EEMSA, Sony de Mexicali, Tecnomex y Wabash Technology; 2001.

14

neoediciones JP&A - http://www.mercadeo.com

Similar Documents

Free Essay

Six Sigma

...Control Charts and Introduction to Six Sigma Session 12: Control Charts and Introduction to Six Sigma concepts Control Charts and Introduction to Six Sigma Control Charts - Topics of Discussion – – – – – Control Chart History Control Limits Individuals and Moving Range Charts X-bar and R Charts Subgrouping Control Charts and Introduction to Six Sigma Typical Process Metrics • • • • • • • • • Cycle times Lead times Productivity Schedule variance Budget variance Employee satisfaction Customer satisfaction Safety incidents System users (# hits) • • • • • • • • • Days sales outstanding Customer service calls Request for quotes Proposal development Attrition/retention Bid win rate Transactional defects Sales orders Revenue dollars What are some metrics associated with your projects? What are some metrics associated with your projects? Control Charts and Introduction to Six Sigma Control Charts – “While every process displays Variation, some processes display controlled variation, while other processes display uncontrolled variation” (Walter Shewhart). – Controlled Variation is characterised by a stable and consistent pattern of variation over time. Associated with Common Causes. – Process A shows controlled variation. X-Bar Chart for Process A X-Bar Chart for Process A UCL=77.20 UCL=77.20 75 X a C a fo P ce B -B r h rt r ro ss 8 0 U L 7 .2 C= 7 7 Sample Mean 7 0 X= 0 8 7 .9 L L 6 .7 C= 4 0 6 0 5 0 Special Causes 0 5 1...

Words: 13809 - Pages: 56

Premium Essay

Six Sigma

...Six Sigma is a revolutionary business process geared toward dramatically reducing organizational inefficiencies that trans- lates into bottom-line profitability. It started in the 1980s at Motorola; then, organizations such as GE, Allied Signal, and Seagate worked with the initiative during the 1990s and made it the most successful business initiative of the era. Key to the Six Sigma methodology of the 1990s is a five- step process—Define, Measure, Analyze, Improve, and Control (DMAIC). By systematically applying these steps (with the appropriate tools), practitioners of this approach have been able to save substantial dollars. The basis of Six Sigma is measuring a process in terms of defects. The statistical concept of six sigma means our processes are working nearly perfectly, delivering only 3.4 defects per million opportunities (DPMO). Sigma (the Greek letter σ) is a statistical term that measures standard deviation. In the context of management, it’s used to measure defects in the outputs of a process and show how far the process deviates from perfection. A one-sigma process produces 691462.5 defects per million opportunities, which translates to a percentage of satisfactory outputs of only 30.854%. That’s obviously really poor perform- ance. If we have processes functioning at a three sigma level, this means we’re producing 66807.2 errors per million. Figure 1-1. DPMO at sigma levels nities, delivering 93.319% satisfactory outputs...

Words: 3021 - Pages: 13

Premium Essay

Six Sigma

...archive of this journal is available at www.emeraldinsight.com/0954-478X.htm TQM 19,1 6 Dynamics of organizational learning and continuous improvement in six sigma implementation Taina Savolainen Department of Business and Economics, University of Joensuu, Joensuu, Finland, and Arto Haikonen Genworth Financial, Helsinki, Finland Abstract Purpose – The purpose of this paper is to examine the dynamics of organizational learning and continuous improvement (CI) in the context six sigma implementation in business organizations operating in multicultural environments. Design/methodology/approach – A specific research question is: does learning mechanisms and continuous improvement practices support each other and how, and what type of learning can be identified in the improvement of business processes. The question is linked to one of the fundamental issues currently discussed in the field of organizational learning; how do organizations get “from here to there”, in other words, what is the dynamics of the processes of learning and how progressive learning is achieved. A case study of a few Finnish companies is made and a procedural implementation model is applied. Findings – The findings suggest that the learning process is characterized by measurement, detection and correction of errors, and cost reduction. In six sigma implementation, learning is a single-loop type of learning. It is an incremental change process which reminds a technical variant of the learning organization...

Words: 5954 - Pages: 24

Free Essay

Six Sigma

...The DMAIC is a core component of the Six Sigma methodology and is a structured problem solving process which provides all employees with a common language and a set of tools to communicate with each other, particularly as members of cross-functional teams, and is considered a roadmap for conducting a Six Sigma project. It is used when making improvements to an existing process. 1. Define – Define is the first step in the process. In this step, it is important to clearly define the problem. One must describe the problem in operational terms that facilitate further analysis. 2. Measure – The Measures stage (which is the most time-consuming part of the DMAIC methodology) focuses on how to measure the internal processes that affect CTQs. It requires an understanding of the casual relationships between process performance and customer value. 3. Analyze – Collecting data is simply not enough. The Analyze phase focuses on why defects, errors, or excessive variation occur. After potential variables are identified, experiments are conducted to verify them. Analysis reveals whether or not a problem is real or just a random event. 4. Improve – The improve stage focuses on idea generation, evaluation, and selection. Once the root cause of a problem is understood, the analyst or team needs to generate ideas for removing or resolving the problem and improve the performance measures and CTQs. 5. Control – The Control stage focuses on how to maintain the improvements, which includes...

Words: 413 - Pages: 2

Premium Essay

Six Sigma

...Six Sigma and TQM/CQI Impact on U.S. Healthcare Regla Perez Keiser University Dr. Mary Granoff HSM691-G3 August 23, 2014 Introduction The concept of Six Sigma can be traced as far back as the late 1700’s when Carl Frederick Gauss introduced the normal curve. It wasn’t until the 1920’s when Walter Schewart was able to pinpoint the distance from the mean where a process which shows evidence of a defect or negative result, can be changed or corrected. However, it was Motorola’s Chairman Bob Galvin in the early 1980’s who after trying the traditional ways to measure defects realized they did not provide sufficient details that would identify the true effects of the defects within the manufacturer’s organization. It was at this at this time he introduced the concept of Six Sigma and helped the company’s bottom line which had not been a profitable one. Once the application of the Six Sigma concept became public, and the positive impact it had on Motorola’s bottom line, many other businesses wanted to learn about this concept. The impact of this concept was such that many of the executives of some of the largest companies have applied Six Sigma’s methodology to refocus their business on the road to profitability. What is Six Sigma? The concept of Six Sigma can be defined as an efficient methodology to problem solving which contributes to the improvement of performance of an organization or business. Six...

Words: 1441 - Pages: 6

Premium Essay

Six Sigma

...TABLE OF CONTENTS History of Six Sigma………….……………………………….…………...3 What is Six Sigma………..……..………………………………………….4 DMAIC……………………..……………………………………………...4 Importance of Six Sigma..…..……………………………………………...6 Roles and Responsibilities of Six Sigma.…………………………………..6 Six Sigma Structure……..………………………………………………….8 Conclusion……………………………………………………………….…9 References…………………………………………………………………10 History of Six Sigma The roots of Six Sigma can be traced back to the early industrial era, during the eighteenth century in Europe. Carl Frederick Gauss introduced it as a conceptual normal curve metric. The evolution of Six Sigma took one step ahead with Walter Shewhart showing how three sigma deviations from the mean required a process correction. Later in 1980, it got a definitive form when a Motorola engineer coined the term Six Sigma for this quality management process. Motorola not only implemented this system in their organization, but they copyrighted it as well (Jocowski, 2009). This powerful process improvement technique has changed the way companies all over the world set objectives, and prepare for long term growth and stability. Motorola realized that they were losing a large portion of their business and productivity through the cost of non-quality. Motorola was having 2,600 parts per million losses in manufacturing and also were losing business due to defective parts and support of systems in the field that were not reliable. Motorola,...

Words: 1633 - Pages: 7

Premium Essay

Six Sigma

...this essay I am going to critically analyse Six Sigma concepts in relation to contemporary software development projects. To do this I am going to research different topics of the Six Sigma focused on software development project. To begin with I am going to give an overview of the history of Six Sigma focusing on explaining aspects of its methodological development and give a detailed description of contemporary Six Sigma methodology. Finally I am going to analyse the central concepts of contemporary Six Sigma methodology and then conclude all of my work together and discuss the principal arguments. Six sigma is a methodology used to focus an organization on reducing variations and errors in processes and driving quality improvement. Developed by Motorola Inc in the USA in 1986, it became well known in the 90’s, when GE CEO Jack Welch evangelized it. Six sigma is now according to many business development and quality improvement experts, the most popular management methodology in history. Six sigma aims to maximise customer satisfaction and minimise defects. In statistical terms, the purpose of six sigma is to reduce the process variation so that virtually all the products or services provided meet exceeded customer expectations. The standard metric for Six Sigma is 3.4 defects per million opportunities. For example for every 1 million transactions that go through a system, there will be 3.4 errors and still achieve six sigmas. Therefore this process has so few defects that...

Words: 3886 - Pages: 16

Premium Essay

Six Sigma

...Six Sigma Desmond Studstill Keller University Six Sigma Six Sigma is a strategy that measures the degree that a business process deviates from its goal (Harry, 1998). Six Sigma is a rigorous and systematic methodology that uses information gathered from all company departments and statistical analysis to measure and improve operational performance, practices and systems of the organization by identifying and preventing defects in the manufacturing or service providing processes. Six Sigma provides a yield (return) on investment. Companies like General Electric have achieved profit growth of 2 billion U.S. dollars in 1999 in comparison to 1998 growth and profits of 2.4 billion U.S. dollars in 2000 compared to 1999. Statistical representation of Six Sigma approach describes quantitatively how a process works. To perform Six Sigma in the company means to achieve such progress in all parts of the process of creation or product / service, which means that the process and product are realized without any defects. To achieve Six Sigma, a process must produce less than 3.4 defects per million opportunities (DPMO). Six Sigma is focused on the client, the sigma improvement process is an important quality improvement standard as a five-stage model: Define, Measure, Analyze, Improve, Control, which is called the DMAIC process (Kwak & Anbari, 2006; Jones, Parast, & Adams, 2010). The main goal here is to allow the users to focus on applying the data to resolve the problems...

Words: 668 - Pages: 3

Premium Essay

Six Sigma

...The methodology of Six Sigma can be traced all the way back to the eighteenth century in Industrial Europe. Carl Frederick Gauss introduced a conceptual normal curve metric which was later built on when Walther Stewhart showed how three deviations from the mean required some type of process solution. Finally in the late 1980s Six Sigma became closer to what we know it as today. A Motorola Engineer, Bill Smith, developed Six Sigma as a process for quality management. They came up with the idea or simply pointed out that the lesser number of mishaps at each stage of production would result in less defects. While this seems logical it had not been addressed before this point. At that time Six Sigma in its basic form was born, it included four stages; Measure, Analyze, Improve and Control. What is Six Sigma? Six Sigma is a methodology used by engineers and statisticians to limit the number of defects or errors in a process. However, today this method is being applied across all fields and it is no longer just for engineers and statisticians. Most people know the term as the process to achieve near-perfect results as far as customer requirements and efficiency are concerned. This is true because if a company truly achieves Six Sigma they have fewer than 3.4 defects per million potential defects or 99.997% precision. Motorola defines it as a “management drive, scientific methodology for product and process improvement which creates breakthroughs in financial performance and...

Words: 526 - Pages: 3

Premium Essay

Six Sigma

...Six Sigma Six Sigma Introduction Six Sigma is a quality improvement method that is being used more frequently in healthcare. This tool was developed and used in industry since around 1980 and began to be used in healthcare in the 1990's (Powell, Rushmer, & Davies, 2009). According to Lighter (2011) "This lean process management system provides quality improvement professionals with the ability to remove non-value added work and improve process efficiency" (p. 287). The healthcare industry needs to find a way to get rid of errors. Today's society demands a lot from the healthcare providers and will not tolerate unnecessary errors, no matter how small they may seem. Six Sigma works to recognize errors as soon as they occur so they will be corrected before the error is carried out. If the process is fully reliable, appropriate healthcare will be delivered in the same way to all patients every time. If the care is evidence-based, then every patient receives optimal care regardless of who actually delivers the care, when it is delivered or where it is delivered (Powell, Rushmer, & Davies, 2009). Six Sigma uses the DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve, Control) approach. This approach first defines the problem, measures the defects, analyzes the cause of the defects, improves the process to remove the defects, and controls the process to ensure that the defects do not recur (Powell, Rushmer, & Davies, 2009). These steps need to take place to avoid variations...

Words: 1858 - Pages: 8

Premium Essay

Six Sigma

...for many companies. The implementation of programs such as Total Quality Management (TQM) and Six Sigma help companies increase production and quality control, evaluate employee performance, and receive customer feedback. The Internet is also a magnificent tool that allows businesses and customers to communicate and help improve the performance of the company. The goal of most companies is to provide products and services that meet the quality expectations of their customers. Programs such as Six Sigma and TQM are essential for companies to compete with one another. Meeting the standards of customers is critical for businesses to succeed, and companies must continually improve on their products and services to meet the increasing demand of consumers. “Quality is the most important aspect of products and services, and the basis for the purchase of consumers. It has been reported that the quality movement has one core idea, and that is, goods and services must achieve the highest attainable quality, or nothing else will do. Thus, the past decade or so has seen the rise of a philosophy aimed at maximizing organizational quality and understanding it” (Connor, 1997). While there are other considerations, such as price, delivery, and flexibility, quality is still of utmost importance. This paper will discuss the advantages and disadvantages of implementing such practices as Six Sigma and Total Quality Management. Is one more beneficial than the other is, or is it best to combine...

Words: 4343 - Pages: 18

Premium Essay

Six Sigma

...Six Sigma -takes what has worked from TQM and improves on what has not. - Quality management has it’s roots in Shewhart’s work at Bell Labs and Western Electric. He was first to use statistical methods to reduce variation in Manufacturing process and improve product quality. - TQM approach emphasizes on involving those closest to the process as the key to improving the process. It has it’s roots in Japan’s Total Quality Control. Differences between TQM and Six Sigma Main differences are between specific goals of these techniques and the execution of the technique. TQM was developed by a technical personnel where as Six sigma is developed by CEOs. This difference is also visible in the strategy. TQM sets unclear/vague goals of customer satisfaction and highest quality at low price, where , Six sigma sets a specific goal of 3.4 defects per million. Six sigma also focuses on bottom line expense reductions with measurable as well as documented results. To stress on it further, TQM is for incremental and continual change where as Six sigma represents rapid, and radical change via innovation. Regarding execution, TQM is owned by quality department, thus making it difficult to integrate throughout the business, where as, Six sigma is a business strategy supported by a quality management strategy( an integrated approach). Effectively making it as a functional speciality. Furthermore, Six sigma is a business strategy, supported by a quality improvement strategy...

Words: 343 - Pages: 2

Premium Essay

Six Sigma

...Vol. 3, No. 1, 2011 19 Implementation of Six Sigma in Indian industries – a Delphi study R.K. Padhy and S. Sahu* Department of Industrial Engg. & Mgmt., Indian Institute of Technology, Kharagpur-721302, India E-mail: rkpadhy@iem.iitkgp.ernet.in E-mail: sahus@mech.iitkgp.ernet.in *Corresponding author R.K. Das Department of Mechanical Engg., College of Engg. & Technology, Bhubaneswar-751003, India E-mail: ranjitdas@gmail.com Abstract: A Delphi study was carried out to review and analyse the critical issues that affect Six Sigma initiatives in Indian context. This research is aimed at assisting Six Sigma management professionals, researchers and organisations to gain a better understanding of the critical factors that affect the successful implementation of the programme in India, and its future evolution. Consensus among experts has been arrived upon various issues related to implementation of Six Sigma. The expert opinions invited on various issues have been discussed in the context of present scenario. The main consensual issues as prioritised by the experts are top management commitment, developing an effective system for project selection, monitoring and selection of right people, with strong emphasis on training. The experts’ priorities also focus on effective resource management and communication system. Based on the conclusion drawn from the study and literature reviewed, the effective implementation of Six Sigma also warrants the identification of the risk associated...

Words: 5129 - Pages: 21

Premium Essay

Six Sigma

...UNLV Theses/Dissertations/Professional Papers/Capstones 10-1-2011 Lean and Six Sigma in Hospitality Organizations: Benefits, Challenges, and Implementation Justin M. Lancaster University of Nevada, Las Vegas Follow this and additional works at: http://digitalscholarship.unlv.edu/thesesdissertations Part of the Business Administration, Management, and Operations Commons, Hospitality Administration and Management Commons, and the Strategic Management Policy Commons Repository Citation Lancaster, Justin M., "Lean and Six Sigma in Hospitality Organizations: Benefits, Challenges, and Implementation" (2011). UNLV Theses/Dissertations/Professional Papers/Capstones. Paper 1150. This Professional Paper is brought to you for free and open access by Digital Scholarship@UNLV. It has been accepted for inclusion in UNLV Theses/ Dissertations/Professional Papers/Capstones by an authorized administrator of Digital Scholarship@UNLV. For more information, please contact marianne.buehler@unlv.edu. 1 Lean and Six Sigma in Hospitality Organizations: Benefits, Challenges, and Implementation. By Justin M. Lancaster Masters of Science University of Nevada Las Vegas 2011 A professional paper submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Science Hotel Administration William F. Harrah College of Hotel Administration Graduate College University of Nevada, Las Vegas December 2011 Chair: Dr. Robert Woods 2 PART ONE Introduction The hospitality...

Words: 7223 - Pages: 29

Premium Essay

Six Sigma

...BASICS OF SIX SIGMA TÜV SÜD South Asia 1 9/14/2007 INTRODUCTION Participants • Names • Roles • Expectations from this training TÜV SÜD South Asia 2 9/14/2007 What is Six Sigma TÜV SÜD South Asia 3 9/14/2007 What is Six Sigma? • Sigma is a measurement that indicates how a process is performing Six Sigma stands for Six Standard Deviations (Sigma is the Greek letter used to represent standard deviation in statistics) from mean. Six Sigma methodology provides the techniques and tools to improve the capability and reduce the defects in any process. Six sigma is a fact-based, data-driven philosophy of improvement that values defect prevention over defect detection. • • TÜV SÜD South Asia 4 9/14/2007 What is Six Sigma? • Philosophy: The philosophical perspective views all works as a processes that can be defined, measured, analyzed, improved & controlled (DMAIC). Processes require inputs & produce outputs. If you control the inputs, you will control the outputs. This is generally expressed as the y= f (x) concept. • Set of Tools: Six Sigma as a set of tools includes all the qualitative and quantitative techniques used by the six sigma expert to drive process improvement. A few such tools include statistical process control (SPC), Control charts, failure mode & effects analysis, process mapping etc. TÜV SÜD South Asia 5 9/14/2007 What is Six Sigma? • Methodology: This view of Six Sigma recognizes the underlying ...

Words: 1074 - Pages: 5