Free Essay

Sociedades Mercantiles

In:

Submitted By jmcalderon
Words 3534
Pages 15
Sociedades Mercantiles
Definiciones
“Sociedad mercantil con denominación objetiva, de capital dividido en acciones a cuyo monto limitan los socios su responsabilidad”.
Lo que aporté es lo máximo que puedo perder.
“Es la que tiene el capital dividido y representado por acciones, la responsabilidad de cada accionista está limitada al pago de las acciones que hubiere suscrito”.
En las sociedades de capital que su capital está divido en acciones, no necesariamente cuando pago la acción tengo que pagar el 100%. También existe la posibilidad de que el accionista suscriba las acciones y por ley tiene que pagar el 25% de esas acciones, el resto lo tendría que ir pagando conforme el acuerdo que se haga. Si la sociedad entra en problemas, sí vale reclamar el 100% del valor.
“Agrupación de personas que, organizadas mediante un contrato en una de las formas establecidas en ley, dotada de personalidad jurídica y de patrimonio propio, tiene por finalidad ejercer una actividad económica y dividir las ganancias.”
• Agrupación de personas (No unipersonal). – Si solo hay un accionista, hay razón de disolución de la empresa.
• Organizadas mediante un contrato. – Debe constar en escritura pública y tiene que estar registrada en el Registro Mercantil. Escritura constitutiva de sociedad mercantil.
• Organizada en una de las formas de ley. – En uno de los distintos tipos de sociedades que hay.
• Con personalidad jurídica. – Puede adquirir derechos y obligaciones; las tiene que adquirir una persona en nombre de la sociedad.
• Con patrimonio propio. – Cuando un accionista aporta dinero para que le den un número de acciones, ese dinero se vuelve de la empresa y se convierte en el capital de la empresa. Los socios no pueden llegar y reclamar que les devuelvan el dinero y van a ser dueños de una parte de la empresa.
• Ejercer una actividad económica: 33 Código de Comercio. – Si se forma una sociedad es para lucrar, básicamente es un comerciante, y es de lícito comercio.
Clasificación de las sociedades
Clasificación económico-jurídica (doctrinario, lo que dicen los libros)
• Sociedades de personas o Sociedad Colectiva o Sociedad en Comandita Simple
• Sociedades de capital o Sociedad Anónima
• Sociedades mixtas o Comandita por acciones
Clasificación según el Código de Comercio
Sociedad Colectiva
ARTÍCULO 59. SOCIEDAD COLECTIVA. Sociedad colectiva es la que existe bajo una razón social y en la cual todos los socios responden de modo subsidiario, ilimitada y solidariamente, de las obligaciones sociales.
Sociedad en Comandita Simple
ARTÍCULO 68. SOCIEDAD EN COMANDITA SIMPLE. Sociedad en comandita simple, es la compuesta por uno o varios socios comanditados que responden en forma subsidiaria, ilimitada y solidaria de las obligaciones sociales; y por uno o varios socios comanditarios que tienen responsabilidad limitada al monto de su aportación.
Las aportaciones no pueden ser representadas por títulos o acciones.
Sociedades de Responsabilidad Limitada
ARTÍCULO 78. SOCIEDAD DE RESPONSABILIDAD LIMITADA. Sociedad de responsabilidad limitada es la compuesta por varios socios que sólo están obligados al pago de sus aportaciones. Por las obligaciones sociales responde únicamente el patrimonio de la sociedad y, en su caso, la suma que a más de las aportaciones convenga la escritura social.
El capital estará dividido en aportaciones que no podrán incorporarse a títulos de ninguna naturaleza ni denominarse acciones.
* Ha habido un boom en este tipo de sociedades porque en transnacionales las leyes del país de procedencia son más benévolas y las trata más favorablemente, porque puede saber quiénes son los que están en la escritura.
Sociedad Anónima
ARTÍCULO 86. SOCIEDAD ANÓNIMA. Sociedad anónima es la que tiene el capital dividido y representado por acciones. La responsabilidad de cada accionista está limitada al pago de las acciones que hubiere suscrito.
* En Guatemala todos los bancos tienen que ser Sociedad Anónima.
Comandita por acciones
ARTÍCULO 195. SOCIEDAD EN COMANDITA POR ACCIONES. Sociedad en comandita por acciones, es aquélla en la cual uno o varios socios comanditados responden en forma subsidiara, ilimitada y solidaria por las obligaciones sociales y uno o varios socios comanditarios tienen la responsabilidad limitada al monto de las acciones que han suscrito, en la misma forma que los accionistas de una sociedad anónima.
Las aportaciones deben estar representadas por acciones.
Sociedad Financiera es la única que no está en el Código de Comercio
Derechos de los socios
Derecho a los beneficios: Art. 34 CdC
ARTÍCULO 34. PACTO LEONINO Y PREFERENCIAS. Son nulas y se tienen por no puestas las cláusulas de la escritura social en que se estipule que alguno de los socios no participará en las ganancias; pero puede válidamente convenirse en preferencias entre los socios para el pago de sus capitales en caso de liquidación o de pago de utilidades o dividendos.
La estipulación que exima a un socio capitalista de participar en las pérdidas no producirá efecto contra terceros.
* Leonino: cuando las condiciones son demasiado exageradas, fuera de contexto
En cualquier disposición, no puedo agregar una cláusula que diga que los socios no puedan recibir ninguna ganancia.
Derecho a la cuota de liquidación: Art. 248 CdC
ARTÍCULO 248. ORDEN DE PAGOS. En los pagos, los liquidadores observarán en todo caso el orden siguiente:
1. Gastos de liquidación.
2. Deudas de la sociedad.
3. Aportes de los socios.
4. Utilidades.
Derecho a la transmisión de calidad de socio: Art. 43 CdC
ARTÍCULO 43. NUEVOS SOCIOS Y HEREDEROS. Salvo en el caso de las sociedades accionadas, no podrán admitirse nuevos socios sin el consentimiento unánime de los demás.
Podrá pactarse que a la muerte de cualquiera de los socios continúe la sociedad con sus herederos. Este aspecto no obliga a éstos a entrar en la sociedad, pero sí a los demás socios a recibirlos.
El acceso de nuevos socios, en la Sociedad Anónima, tiende a tener ciertas particularidades. Si quiero vender mis acciones, debo notificar al Consejo y si no hay ninguna objeción, las puedo vender. Pero esto tiene que estar estipulado.
En las sociedades de personas no pueden acceder nuevos socios sin el consentimiento de los otros socios. Se puede pactar que a la muerte de un socio, continúe la sociedad con los nuevos herederos. El heredero no tiene la obligación de entrar, pero la sociedad sí tiene la obligación de recibirlos.
Derecho de voto: “puede limitarse pero no suprimirse” 41, 101 y 135 CdC
ARTÍCULO 41. RESOLUCIONES. En los asuntos que deban resolverse por los socios y que conforme al contrato social o por disposición de esta ley, no requieran una mayoría especial, decidirá el voto de la mayoría.
Constituirá mayoría la que se haya establecido en el contrato y a falta de estipulación, la mitad más uno de los socios, o la mitad más una de las acciones con derecho a votar en las sociedades por acciones.
ARTÍCULO 101. DERECHO DE VOTO. Cada acción confiere derecho a un voto a su tenedor.
La escritura social puede establecer, sin embargo, que las acciones preferentes en la distribución de las utilidades y en el reembolso del capital a la disolución de la sociedad tengan derecho de voto solamente en las deliberaciones previstas en el artículo 135.
No pueden emitirse acciones con voto múltiple.
ARTÍCULO 135. ASAMBLEAS EXTRAORDINARIAS. Son asambleas extraordinarias, las que se reúnan para tratar cualquiera de los siguientes asuntos:
1. Toda modificación de la escritura social, incluyendo el aumento o reducción de capital o prórroga del plazo.
2. Creación de acciones de voto limitado o preferentes y la emisión de obligaciones o bonos cuando no esté previsto en la escritura social.
3. La adquisición de acciones de la misma sociedad y la disposición de ellas.
4. Aumentar o disminuir el valor nominal de las acciones.
5. Los demás que exijan la ley o la escritura social.
6. Cualquier otro asunto para el que sea convocada, aun cuando sea de la competencia de las asambleas ordinarias.
Estas asambleas podrán reunirse en cualquier tiempo.
Todas las acciones tienen que tener derecho a voto, todos los socios un derecho a voto. Puedo limitar en la escritura que las acciones preferentes tengan derecho a voto.
Derecho de información: 38 CdC
ARTÍCULO 38. DERECHOS DE LOS SOCIOS. Son derechos de los socios, además de los consignados en otros preceptos de este código, lo siguiente:
1. Examinar por sí o por medio de los delegados que designen, la contabilidad y documentos de la sociedad, así como enterarse de la política económico-financiera de la misma en la época que fije el contrato y, por lo menos, dentro de los quince días anteriores a la fecha en que haya de celebrarse la junta general o asamblea general anual.
Este derecho es irrenunciable.
En las sociedades accionadas, este derecho se ejercerá de conformidad con el artículo 145 de este Código.
* Durante los 15 días anteriores de la Asamblea de Accionistas, tengo el derecho de llegar a investigar toda la documentación de la sociedad. Esto usualmente no sucede en Guatemala porque no se conoce por la mayoría, debido a que hay muy pocas compañías que tienen muchos accionistas. Se debería llevar a cabo como mínimo una Asamblea antes de los primeros 4 meses después del cierre del ciclo fiscal.
* Si es subsidiaria sí se tiene que hacer Asamblea en el país, pero si se hace sucursal no se crea persona jurídica y a la hora de incumplimientos responde la matriz y la Asamblea se hace a nivel mundial en la matriz.
2. Promover judicialmente ante el juez de Primera Instancia donde tenga su domicilio la sociedad, la convocatoria a junta general o asamblea general anual de la sociedad, si pasada la época en que debe celebrarse según el contrato o transcurrido más de un año desde la última junta o asamblea general, los administradores no la hubieren hecho. El juez resolverá el asunto en incidente, con audiencia de los administradores.
3. Exigir a la sociedad el reintegro de los gastos en que incurran por el desempeño de sus obligaciones para con la misma.
4. Reclamar contra la forma de distribución de las utilidades o pérdidas, dentro de los tres meses siguientes a la junta general o asamblea general en que ella se hubiere acordado. Sin embargo, carecerá de ese derecho el socio que la hubiere aprobado con su voto o que hubiere empezado a cumplirla.
5. Adquirir por el tanto la parte de capital del consocio facultado para enajenarla. El término para hacer uso de tal derecho será de treinta días contados desde la fecha en que se concedió la autorización. Este derecho no es aplicable a los accionistas de sociedades por acciones.
6. Los demás que determine la escritura social.
Derecho a convocatoria: 38 CdC (2 y 3)
Si la sociedad no ha celebrado Asambleas, los accionistas pueden pedirle al Consejo una Asamblea.
Derecho a reclamar contra la forma de distribución de utilidades: 38 CdC (4)
Si en la Asamblea asentí que estaba de acuerdo, luego no puedo pedir algo más o decir que no me parece. Si no estoy de acuerdo, tendría que decirlo.
Derecho de Tanteo: 38 CdC (5)
Si quiero comprar la parte de otro socio que tiene la autorización para venderla,
Obligaciones de los Socios
Entregar la aportación: 27-28 CdC
ARTÍCULO 27. APORTACIONES NO DINERARIAS. Los bienes que no consistan en dinero, aportados por los socios, pasan al dominio de la sociedad, sin necesidad de tradición y se detallarán y justipreciarán en escritura constitutiva o en el inventario previamente aceptado por los socios, el que deberá protocolizarse.
Si por culpa o dolo se fijare un avalúo mayor del verdadero, los socios responderán solidariamente en favor de terceros y de la sociedad, por el exceso del valor que se hubiere asignado y por los daños y perjuicios que resulten, quedando así mismo obligados a reponer el faltante.
Son admisibles como aportaciones los bienes muebles o inmuebles, las patentes de invención, los estudios de prefactibilidad y factibilidad, los costos de preparación para la creación de empresa, así como la estimación de la promoción de la misma, siempre que fueren expresamente aceptados en su justipreciación, conforme lo establece el primer párrafo.
No es válida como aportación la simple responsabilidad por un socio. Los socios quedan obligados al saneamiento de lo que aporten a la sociedad.
ARTÍCULO 28. APORTACIÓN DE CRÉDITOS Y ACCIONES. Cuando la aportación de algún socio consista en créditos, el que la haga responderá no sólo de la existencia y legitimidad de ellos, sino también de la solvencia del deudor en la época de la aportación.
Cuando se aporten acciones de sociedad por acciones, el valor de la aportación será el del mercado, sin exceder de su valor en libros.
Se prohíbe pactar contra el tenor de este artículo.
* ¿Se puede aportar una marca para entrar a una sociedad? Sí, porque una marca es un bien mueble. La marca ya no es de la persona o sociedad, sino pasa a ser de la sociedad a la que entra.
Obligación de lealtad: 39 CdC
ARTÍCULO 39. PROHIBICIONES A LOS SOCIOS. Se prohíbe a los socios:
1. Usar del patrimonio o de la razón o denominación social para negocios ajenos a la sociedad.
2. Si tuvieren la calidad de industriales, ejercer la industria que aportan a la sociedad, salvo en beneficio de ésta, o dedicarse a negociaciones que los distraigan de sus obligaciones para con la sociedad, a menos que obtengan el consentimiento de los demás socios o que haya pacto expreso en contrario.
3. Ser socio de empresas análogas o competitivas o emprenderlas por su cuenta o por cuenta de terceros, si no es con el consentimiento unánime de los demás socios. Esta prohibición no es aplicable a los accionistas de sociedades por acciones.
4. Ceder o gravar su aporte de capital en la sociedad sin el consentimiento previo y unánime de los demás socios, salvo cuando se trate de sociedades accionadas.
* Si es Sociedad Anónima, no necesita permiso para tener una empresa competitiva.
Obligación de someterse a la decisión de la mayoría: 41 CdC
ARTÍCULO 41. RESOLUCIONES. En los asuntos que deban resolverse por los socios y que conforme al contrato social o por disposición de esta ley, no requieran una mayoría especial, decidirá el voto de la mayoría.
Constituirá mayoría la que se haya establecido en el contrato y a falta de estipulación, la mitad más uno de los socios, o la mitad más una de las acciones con derecho a votar en las sociedades por acciones.
Órganos de las Sociedades
• Órganos de decisión: las Juntas de Socios/Junta Directiva (sociedades de personas) o Asambleas de Accionistas.
• Órganos de fiscalización: Auditores, Comisarios o Accionistas. o Se decide en la escritura constitutiva.
• Órganos de administración: los Directores (lo mismo que administradores pero en sociedad de personas), Administradores, Gerentes.
Juntas de Socios/Asambleas de Accionistas
• Órgano de mayor jerarquía.
• Dependencia jerárquica de los demás órganos. o Todos los órganos de la sociedad van por debajo.
• Deben ser convocados en la forma establecida en ley/escritura social.
• Decisión por mayoría simple, salvo que la ley o escritura social fijen mayoría calificada.
Órgano de fiscalización
• Primera escala: los socios 55 y 56 CdC. o Autofiscalización: es común en las sociedades de personas.
• Segunda escala: socios, contadores y auditores. Es muy común en sociedades accionadas.
Este órgano es importante porque un día va a llegar la SAT y es bueno que antes, vea que todos mis números están correctos.
Órgano de Administración
Políticas de la empresa, quién va a firmar cheques, cuándo se da fianza, plan de negocio, presupuestos. Parte de la estructura que toma las decisiones del día a día, para que los accionistas no tengan que llegar a cada rato. Esta es la estructura de una sociedad de capital:
• Consejo de Administración (debe estar especificado en la escritura constitutiva, ideal que sea un número impar para la toma de decisiones)
• Administrador único (solo él toma las decisiones, debajo de los accionistas y por encima del gerente)
• Gerente
No puede haber Consejo de Administración y Administrador único al mismo tiempo.
Comentarios:
1. INAMOVILIDAD: 46 CDC
ARTÍCULO 46. INAMOVILIDAD. En las sociedades no accionadas cuando el administrador sea socio y en el contrato se pactare su inamovilidad, sólo podrá ser removido judicialmente por dolo, culpa, incapacidad o incumplimiento de sus obligaciones.
2. GESTIÓN Y REPRESENTACIÓN: 47-48 CDC
ARTÍCULO 47. FACULTADES DE LOS ADMINISTRADORES. Los administradores o gerentes tienen, por el hecho de su nombramiento, todas las facultades para representar judicialmente a la sociedad, de conformidad con las disposiciones de la Ley del Organismo Judicial.
Tendrán además las que se requieran para ejecutar los actos y celebrar los contratos que sean del giro ordinario de la sociedad, según su naturaleza y objeto, de los que de él se deriven y de los que con él se relacionan, inclusive la emisión de títulos de crédito. Sin embargo, en la escritura social pueden limitarse tales facultades.
Para negocios distintos de ese giro, necesitarán facultades especiales detalladas en la escritura social, en acta o en mandato.
*Los administradores o gerentes por el simple hecho de cumplir ese puesto, ellos van a ser los representantes. Pueden representar legalmente y judicialmente y hacer todo lo del giro ordinario, o sea todo a lo que se dedica la sociedad. Si no quiero que tenga esta facultad, debe estar especificado en la escritura constitutiva.
ARTÍCULO 48. DELEGACIÓN. A menos que la escritura social lo autorice, el administrador no puede delegar en otro la administración o la representación, ni nombrar sustituto sin el previo consentimiento unánime de los socios.
Podrán conferir poderes especiales y revocarlos si estuviere facultado.
De la Responsabilidad
De los socios
• Subsidiaria, ilimitada y solidaria: sociedad colectiva, socios comanditados en las sociedades en comandita y –ex responsabilidad limitada. (Van a responder los socios, sacándose el dinero extra que sobra de su bolsa – subsidiario; ilimitada – hasta que se acaben las deudas soy responsable; solidaria – me pueden demandar directamente a mí como socio o en conjunto con la sociedad)
• Limitada: sociedad anónima y comandita por acciones. (cuando se acaba el patrimonio, se acaba la responsabilidad de los socios y los acreedores ya no pueden cobrar más)
De los administradores
• Ilimitada y solidaria de los administradores por los daños y perjuicios que causen a la sociedad.
ARTÍCULO 52. RESPONSABILIDAD DE LOS ADMINISTRADORES. El administrador es responsable ilimitadamente por los daños y perjuicios que ocasione a la sociedad por dolo o culpa. Si fueren varios los administradores y procedieren conjuntamente, su responsabilidad será solidaria.
Es nula toda estipulación que tienda a eximir a los administradores de esta responsabilidad o bien a limitarla. Quedan exentos de responsabilidad los administradores que hubieren hecho constar su voto disidente.
* Si yo soy el presidente y pueden probar dolo o culpa, que haya causado un daño o un perjuicio a la sociedad de la cual soy administrador, soy responsable ilimitadamente.
ARTÍCULO 171. RESPONSABILIDAD GENERAL. El administrador responderá ante la sociedad, ante los accionistas y ante los acreedores de la sociedad, por cualesquiera de los daños y perjuicios causados por su culpa. Si los administradores fueren varios, la responsabilidad será solidaria.
Estarán exentos de tal responsabilidad los administradores que hayan votado en contra de los acuerdos que hayan causado el daño, siempre que el voto en contra se consigne en el acta de la reunión.
* Miembros del Consejo de Admón. están votando sobre algo y uno tiene un voto disidente, se tiene que escribir en el acta por qué no está de acuerdo. Cuando se les reclame, solo el que es disidente y razonado, no tendrá responsabilidad. El artículo no dice que tiene que estar razonado.
Responsabilidad con el Gerente
ARTÍCULO 183. SOLIDARIDAD DE ADMINISTRADORES Y GERENTE. Aunque el gerente haya sido designado por la asamblea general, corresponde a los administradores la dirección y vigilancia de su gestión y responderán solidariamente con él de los daños que su actuación ocasione a la sociedad, si hubiere negligencia grave en el ejercicio de esas funciones.
* El Órgano de Admón. tiene que estar pendiente de lo que haga el gerente porque si no responde al lado del mismo gerente si hiciera algo con negligencia.
Sociedades irregulares y de hecho
Sociedad irregular
La que habiéndose constituido por escritura no se haya inscrito en el Registro Mercantil. Los socios responderán solidaria e ilimitadamente de las obligaciones sociales.
ARTÍCULO 223. SOCIEDADES IRREGULARES. Las sociedades no inscritas en el Registro Mercantil, aun cuando se hayan exteriorizado como tales frente a terceros, no tienen existencia legal y sus socios responderán solidaria e ilimitadamente de las obligaciones sociales.
* Fueron ante notario, firmaron la escritura, pero nunca hicieron el trámite en el Registro Mercantil. Sin embargo, sí actuaron con terceros. Como no puede demandar a la sociedad porque no está el registro, demanda a los socios. En este caso demando a los bienes que pudieran estar en la escritura, pero además a los socios personalmente.
Sociedades de hecho
La que se exterioriza como tal pero no consta su existencia por escrito. Los socios responden solidaria e ilimitadamente frente a terceros.
ARTÍCULO 224. SOCIEDADES DE HECHO. La omisión de la escritura social y de las solemnidades prescritas, produce nulidad absoluta. Los socios, sin embargo, responderán solidaria e ilimitadamente frente a terceros, con quienes hubieren contratado a nombre y en interés de la sociedad de hecho.
* La diferencia principal es que en las irregulares sí hay una escritura, y en las de hecho no. Incluso podría pasar al ámbito penal, alegando estafa. Como no hay nada, demando a los socios personalmente.

Similar Documents

Free Essay

Sociedades Mercantiles

...SOCIEDADES MERCANTILES SOCIEDADES CIVILES ASOCIACIONES COOPERATIVAS Se rigen por el Código de Comercio Se rigen por el Código Civil Se rigen por la Ley Especial de Asociaciones Cooperativas y su Reglamento Se constituyen ante el registro mercantil Se constituyen ante la oficina subalterna del registro público Se constituyen ante el registro subalterno de la circunscripción judicial y la SUNACOOP Tienen por objeto la realización de uno o más actos de comercio. (Fines de lucro) Tienen por objeto la realización de un fin económico común. (Con o sin fines de lucro) Su objeto es satisfacer necesidades económicas, sociales y culturales comunes y personales, a fin de generar bienestar integral La utilidad se reparte según el porcentaje de participación de los socios en la empresa La utilidad se reparte de manera proporcional al aporte al fondo social Los excedentes se reparten según el trabajo que cada socio haya aportado Cada socio realiza aportes en dinero o especie, según el tipo de sociedad. Cada socio contribuye con la propiedad, uso de las cosas o con su industria. El aporte puede ser en dinero, especie o trabajo. El poder en la toma de decisiones lo otorga el numero de acciones o cuotas que posean Cada miembro participa en la toma de decisiones independientemente de su aporte a la sociedad Todos los miembros tienen un solo voto independientemente de las certificaciones que se posean La vida de la sociedad es independiente de la de los socios...

Words: 297 - Pages: 2

Free Essay

Retribucion Especie

...PLAN DE RETRIBUCIÓN VARIABLE A. Antecedente de hecho Se plantea la posibilidad por parte de las distintas sociedades españolas del Grupo Gestamp de ofrecer a determinados empleados un coche como complemento salarial, en principio, sin coste alguno para ellos. La forma de adquisición de los vehículos por parte del empleador será vía renting o vía compra directa. Dichos vehículos estarán a disposición únicamente del trabajador utilizándolos, por tanto, para tareas relacionadas con su labor en la empresa como para fines particulares. Nuestro estudio queda limitado a las implicaciones fiscales en España. B. Aspectos fiscales relacionados con la entrega y la cesión de uso de vehículos. B.1. Impuesto de la Renta de las Personas Físicas (IRPF). De acuerdo con lo establecido en el Artículo 17 de la Ley del Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas, son rendimientos íntegros del trabajo”….todas las contraprestaciones o utilidades, cualquiera que sea su denominación o naturaleza, dinerarias o en especie, que deriven, directa o indirectamente, del trabajo personal o de la relación laboral o estatutaria y no tengan el carácter de rendimientos de actividades económicas.” Por su parte el artículo 42 del la citada Ley asimismo establece que “constituyen rentas en especie la utilización, consumo u obtención, para fines particulares, de bienes, derechos o servicios de forma gratuita o por precio inferior al normal de mercado, aun cuando no supongan un gasto real para quien las...

Words: 1910 - Pages: 8

Free Essay

Stock Markets

...A project report on STUDY OF DERIVATIVES IN INDIAN STOCK MARKET PERIOD (2009-2012) Submitted to _______________________________________________________ __________________________________________________________ Nashik In partial fulfillment of the Requirement of the award of the degree Of Master of Business Administration (MBA-Finance) By: __________________________________________________ Under The Guidance of Through The Coordinator Study Centre Code: _________ CERTIFICATE This is to certify that the project report entitled on “STUDY OF DERIVATIVES IN INDIAN STOCK MARKET PERIOD (2009-2012)” for the Academic Year 2010-2012 Submitted to the School of Commerce and Management, Yashwantrao Chavan Maharashtra Open University, Nashik in partial fulfillment of the requirement for the award of Degree of Master of Business Administration (MBA) is original work carried out by __________________________________________________ with PRN-2010017002887675 under my guidance. The matter embodied in this project is genuine work done by the student and has not been submitted to this University or any other University/Institute for the partial fulfillment of the required study. Date: Place: DECLARATION I, __________________________________________________, the student of MBA-Finance, completed project on “STUDY OF DERIVATIVES IN INDIAN STOCK MARKET” PERIOD (2009-2012), for the Academic Year 2010-2012. The information...

Words: 906 - Pages: 4

Premium Essay

Rainfall Future Contracts

...Rainfall Future Contracts Throughout the year, there are different seasons that could have several impacts on many industries. To be precise, the elements of weather can actually impact a company and how well they do during the different seasons of the year. Rainfall is a part of our life in some areas, almost daily, and others randomly, affecting every business in some sort of way. Although we can’t predict or control the weather, there is a way companies can hedge any losses that weather could potentially contribute to. Using a Rainfall Future Contract does this. These help companies manage risk and access profit opportunity. Chicago Mercantile Exchange happens to be the largest trader of commodities and futures in the world. They are the world’s leading and most diverse derivatives marketplace. Rainfall futures have been growing substantially ever since they have become available. These contracts are now offered in ten locations. The futures and options on futures contracts enable market participants to manage exposure to rainfall. The demand for insurance on these potential risks were seen by a former wealth management advisor from Merrill Lynch, Jeff Hodgson, who quit that job and discovered an entire industry facing weather risk, launching the Chicago Weather Brokerage. Insurance and Rainfall futures work a lot like each other in which there is a possibility you get paid for paying a piece of the total gain you could receive. The difference between actual insurance...

Words: 1156 - Pages: 5

Free Essay

Ppt Asdasdasdas

...A project report on STUDY OF DERIVATIVES IN INDIAN STOCK MARKET PERIOD (2009-2012) Submitted to _______________________________________________________ __________________________________________________________ Nashik In partial fulfillment of the Requirement of the award of the degree Of Master of Business Administration (MBA-Finance) By: __________________________________________________ Under The Guidance of Through The Coordinator Study Centre Code: _________ CERTIFICATE This is to certify that the project report entitled on “STUDY OF DERIVATIVES IN INDIAN STOCK MARKET PERIOD (2009-2012)” for the Academic Year 2010-2012 Submitted to the School of Commerce and Management, Yashwantrao Chavan Maharashtra Open University, Nashik in partial fulfillment of the requirement for the award of Degree of Master of Business Administration (MBA) is original work carried out by __________________________________________________ with PRN-2010017002887675 under my guidance. The matter embodied in this project is genuine work done by the student and has not been submitted to this University or any other University/Institute for the partial fulfillment of the required study. Date: Place: DECLARATION I, __________________________________________________, the student of MBA-Finance, completed project on “STUDY OF DERIVATIVES IN INDIAN STOCK MARKET” PERIOD (2009-2012), for the Academic Year 2010-2012. The information provided in this project...

Words: 907 - Pages: 4

Premium Essay

Finance

...THE GLOBAL DERIVATIVES MAGAZINE ROUNDTABLE Malaysia derivatives Global access through a global partner Held on September 18, 2012 in Singapore In association with 2 OCTOBER/NOVEMBER 2012 THE FOW ASIA ROUNDTABLES: BURSA MALAYSIA DERIVATIVES Sponsored by: VIP invite Date: 18 September an Bursa Malaysia Derivatives: Derivatives ccess through a Global Partner targets international growth Location: Marina Mandarin, Singapore Time: 14:45 (15:00 start) the West falter, investors are increasingly looking overseas for s mostAs established markets in The panellists will be: exciting growth markets Bursa Malaysia Derivatives (BMD) Chong Kim Seng, growth Malaysia Derivatives trading opportunities. After a decade of CEO, Bursa and a landmark deal with the CME Group and 2011 following a deal with Goh Ching Yin, targeting Devt, Securities Commission e exchange to Globex traders. in 2009, Bursa Malaysia Derivatives is ED Strategy &diversification and increasing its growing Shamsuddin bin Mohd Mahayidin, Director Foreign international participation. At the Asia Roundtables, Negara onofSeptember 18, William Mitting held Malaysia Exchange Administration Department, Bank its markets to foreign investors and ith new contract launches, more leading market participants in the Malaysian market to discuss the met with a group of Natarajan Narayanasamy, Executive Director, present themselves for international LT International Futures (M) Sdn Bhd Azila Abdul Aziz,...

Words: 5936 - Pages: 24

Premium Essay

Techware Inc.

...BUS 550 Homework S1 Note: - Please do the assignments at the infabc site - The homework is due on Sunday, 11/04, at 11:59pm. Problem #1 The sweetTooth Candy Company knows it will need 10 tons of sugar 6 months from now to implement its production plans. Jean Dobson, SweetTooth’s purchasing manager, has essentially two options for acquiring the needed sugar. She can either buy the sugar at the going market price when she needs it, 6 months from now, or she can buy a futures conntract now. The contract guarantees delivery of the sugar in 6 months but the cost of purchasing it will be based on today’s market price. Assume that possible sugar futures contracts available for purchase are for 5 tons or 10 tons only. No futures contracts can be purchased or sold in the intervening months. Thus, SweetTooth’s possible decisions are to (1) purchase a futures contract for 10 tons of sugar now, (2) purchase a futures contract for 5 tons of sugar now and purchase 5 tons of sugar in 6 months, or (3) purchase all 10 tons of needed sugar in 6 months. The price of sugar bought now for delivery in 6 months is $0.0851 per pound. The transation cost for 5-ton and 10-ton futures contracts are $65 and $110, respectively. Finally, Ms. Dobson has assessed the probability distribution for the possible prices of sugar 6 months from now (in dollars per pound) in the following table: |Price |$0.078 |$0.083 |$0.087 |$0.091 |$0.096 ...

Words: 933 - Pages: 4

Premium Essay

Stocks

...To explain the roll cost, every day roughly one twentieth of VXX holdings in the near month futures contracts are sold and replaced with the same amount of next month futures. Most of the time, the near month future is at a lower value than the next month because investors tend to expect hell to break loose in the future, not tomorrow. For example, today, July expiration future is $20.21 and August expiration future is $21.69 so there is a 7.3% premium on August. Since every day we pay more to replace the futures contracts with new futures contracts, we are paying this roll cost. Futures prices change wildly every day but imagine If the futures values did not change for an entire month, you would lose 7% of your investment. If you don't know anything about it, that's an excellent reason not to own it. "Invest in what you know" is pretty universal investment advice. I'll do the same, copy and paste to my MS Word and then try to comprehend. To think that I averaged a 3.78 GPA and actually two 4.0s in my micro/macro economy & Global Economy, and to find that I need more time to remember and understand alll these, it's depressing. My mental judgment tells me that you know what you are saying. Thank you. (That still I´m not) you don´t need to be a PhD in Economics (even as having one can help): you DO need a lot of PATIENCE, you need a discipline of reading everyday A LOT about global economic & political news (discarding the garbage from real-value information), you...

Words: 466 - Pages: 2

Free Essay

Week 4

...Business and Support Systems NAME American InterContinental University Date Abstract Virtual reality and augmented reality are two different versions of reality. The use of electronic systems caused a flash crash because the systems were not set up to catch things like the selling off futures at a rapidly dropping rate. The productivity of Valero is being measured on a dashboard that has access to current and historical production data. Business and Support Systems Introduction There are different digital realities that are currently available; two of these are augmented reality and virtual reality. A flash crash happened because electronic systems were not programmed to stop the sale of futures if the price dropped. Valero is managing their business using a dashboard to measure the productivity of their refineries. Reality Gets Better Augmented reality and virtual reality use similar technology, however, virtual reality immerses a person into an entirely new reality, while augmented reality enhances the real world reality. In augmented reality, a computer can supply a person with sensations, images and sounds. Digital data is added to the real world, so the virtual reality world is not nearly as exciting as the enhanced real world. Virtual reality immerses the user, and all of their senses, into a digital world that is entirely made up of media. Users of virtual reality generally have to wear a headset that provides them with a way to block out...

Words: 1361 - Pages: 6

Premium Essay

Derivatives

...(PR-4639) Into part In the era of globalization has brought many innovations in the field of financial engineering. Subsequently, a new set of products known as derivatives emerged in the financial sector. The aim of this chapter or project is to appreciate derivatives as financial instruments. This chapter is designed with a view to understand the Basic concepts involved in derivatives, their utility in risk management, speculation, arbitrage, types of risks, overleveraging and derivatives as a double edged sword and the various terms that will be used during the course of study. Executive Summary The basic objective of this project is to understand the working of derivatives, its uses and risks associated with it, the extent to which they should be used and how they should be used to be beneficial to the corporate investors. After understanding the basic working of derivatives, we undertook a study of derivatives than their global counterparts. The main objective of the study is to analyze the derivatives markets in India and to analyze the operations of futures and options with the help of questionnaire. Research objective:- Statement of problem:- The study is basically aim to analyze the various derivatives strategies used by investors while trading. This study attempts to analyze the effectiveness of hedging in terms of reducing the risk and also the various kinds of strategies to be used in the bull market, bear market and also in a stable market and project...

Words: 611 - Pages: 3

Premium Essay

Traders

...FX OPTIONS TRADER HANDBOOK Understanding the relationship between CME FX Options on Futures and OTC Options. cmegroup.com/fx As the world’s leading and most diverse derivatives marketplace, CME Group (cmegroup.com) is where the world comes to manage risk. CME Group exchanges offer the widest range of global benchmark products across all major asset classes, including futures and options based on interest rates, equity indexes, foreign exchange, energy, agricultural commodities, metals, weather and real estate. CME Group brings buyers and sellers together through its CME Globex® electronic trading platform and its trading facilities in New York and Chicago, and is in the process of launching a London-based derivatives exchange. CME Group also operates CME Clearing, one of the world's leading central counterparty clearing providers, which offers clearing and settlement services across asset classes for exchange-traded contracts and over-the-counter derivatives transactions. These products and services ensure that businesses everywhere can substantially mitigate counterparty credit risk. FX PRODUCTS CME – The Premiere Global Marketplace For FX Averaging $109 billion in daily liquidity and $220 billion in open interest,*CME is not only the world’s largest regulated FX marketplace, we are also the leading FX platform of choice for an increasingly diverse and global customer base. Our high-volume futures and options markets are growing at rates that continue to outperform the broader...

Words: 4582 - Pages: 19

Free Essay

Commodity Wheat Markets

...Row/Seat: I9 Assignment Two Commodity Futures Markets A focus on Wheat When I initiated my first trade I choose to buy wheat. I was hoping that the price of wheat on November 4th was at a low for the buying as selling period. The settle price to buy wheat for March 2015 was $5.42/Bu (CME group, Chicago SRW future quotes). I wanted to be a speculator and I thought that the price of wheat would go up so I bought wheat instead of selling it. The trend in the market had been downward moving in the past months. On September first the price was about $5.8/Bu and by the beginning of October the price had dropped to $4.9/Bu (CME group, Chicago SRW future quotes). I figured that the price was about to turn around and in the month of November the price started to rise again. This is when I bought wheat because I thought it would continue to rise for at least the duration of our project. I decided on wheat specifically because I thought I had a better grasp of the wheat market and it’s trend than I did of the other commodity options. Based on the chart above and by Chris Arsenault a writer for Reuters dot com. Egypt, the worlds largest importer of wheat declared on Nov 25 that the World Food Program pledged to expand it’s aid to help out poor families to keep their children in school and out of the workforce (Chris Arsenault, Reuters2014). What this shows me is that on Tuesday Nov 25 the largest wheat importer says that they will be providing more family’s with more food and...

Words: 759 - Pages: 4

Free Essay

Dedede

...Tasa de desempleo no agrícola Tamaño del contrato (Contract Size) Contract Size | 5,000 bushels (~ 127 Metric Tons) | Deliverable Grade | #2 Yellow at contract Price, #1 Yellow at a 1.5 cent/bushel premium #3 Yellow at a 1.5 cent/bushel discount | Pricing Unit | Cents per bushel | Tick Size (minimum fluctuation) | 1/4 of one cent per bushel ($12.50 per contract) | Contract Months/Symbols | March (H), May (K), July (N), September (U) & December (Z) | Trading Hours | CME Globex (Electronic Platform) | Sunday – Friday, 7:00 p.m. – 7:45 a.m. CT and  Monday – Friday, 8:30 a.m. – 1:15 p.m. CT | | Open Outcry (Trading Floor) | Monday – Friday, 8:30 a.m. – 1:15 p.m. CT | Daily Price Limit | $0.40 per bushel expandable to $0.60 when the market closes at limit bid or limit offer. There shall be no price limits on the current month contract on or after the second business day preceding the first day of the delivery month. | Settlement Procedure | Daily Grains Settlement Procedure (PDF) Final Corn Settlement Procedure (PDF) | Last Trade Date | The business day prior to the 15th calendar day of the contract month. | Last Delivery Date | Second business day following the last trading day of the delivery month. | Product Ticker Symbols | CME Globex (Electronic Platform) | ZC  C=Clearing | | Open Outcry (Trading Floor) | C | Exchange Rule | These contracts are listed with, and subject to, the rules and regulations of CBOT. | Los conos de volatilidad ...

Words: 596 - Pages: 3

Free Essay

Gold

...History of commodities: There is a belief among the economists that the principles, functions, trading and fundamentals of commodities exchange are centuries old and are been practiced since a long time. These kinds of markets were established in Greece and Rome for the fist time with a fixed time and place for trading, common barter and currency system, and practice of contracting for a future date. There are evidences which shows the fact that the first exchange similar to those of today were established in France and England in the 15th, 16th and 17th centuries. In the 18th century, commodity exchanges followed some of the practices of the medieval fair (where in a marketplace was created to trade commodities) in adopting rules for self-regulation and methods of arbitration and enforcement. During this period the trade was restricted only to the local areas. This trade was declined its importance when there was an enhancement in the telecommunication, transportation and with the advent of modern cities. Specialized market centers were developed in their place in many parts of the world, which facilitated Spot, or cash, trading and forward contracting. The Chicago Board of Trade was the first commodity exchange in the United States of America to be opened in 1848, and is still the largest exchange as well. The futures contract was developed here in the 1860s. The New York Cotton Exchange founded in 1871 was also among few other early United States exchanges. During the Great...

Words: 380 - Pages: 2

Premium Essay

Commodity Exchange Market in Bangladesh

...Commodity Exchange Market in Bangladesh Prepared by Kamal Uddin Department of Banking &Insurance Faculty of Business Studies, University of Dhaka Outline  Rationale  Define Commodity & Commodity Exchange Market  How Commodity Exchange Market Works?  Necessity of Commodity Exchange Market in our Economy  Requirement for a Commodity Exchange Market  What Bangladesh Doing?  Recommendation Rationale: Price Volatility in Our Economy Reason Behind Price Volatility • Intermediaries between producers & end-consumers. • Syndication. • Absence of a proper market system. To remove this barrier a proper market system is required where buyer and seller will have the regular & updated information of market, they will have direct access to market for buying and selling their desired products. This can be done by establishing a Commodity Exchange Market Define Commodity and Commodity Exchange • A Commodity is a product which has a commercial value. It can be produced, bought, sold and consumed. • A commodities exchange is an exchange, just like any Stock Exchange where various commodities and derivatives products are traded. Most Commodity Exchanges across the world trade in agricultural products and other raw materials • To be traded on an Exchange must meet certain specification regarding self life, quality standard, demand and supply and some more. Functionalities Spot or Cash • Direct buy and sales • Usually for immediate consumption • Immediate delivery &...

Words: 872 - Pages: 4