Free Essay

Tanda Hati Mati

In:

Submitted By student93
Words 500
Pages 2
10 TANDA HATI MATI ADALAH :
1. Kita mengaku kenal dan cinta Allah, tapi tidak menunaikan hak Nya
2. Kita mengaku cinta Rasulullah tetapi mengabaikan sunnahNya
3. Kita membaca Al Qur’an tapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya
4. Kita memakan nikmat Allah, tapi tidak mensyukuri pemberianNya
5. Kita mengaku musuh syaitan, tetapi mengikutinya
6. Kita mengakui nikmat Syurga tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya
7. Kita mengaku adanya siksa Neraka, tetapi tidak berusaha menjauhinya
8. Kita mengakui bahawa kematian akan datang pada setiap jiwa, tetapi tidak berusaha mempersiapkan bekalnya
9. Kita sibuk membuka aib orang lain, tapi tidak pernah ingat akan aib diri
10. Kita menghantar dan menguburkan jenazah tetapi tidak mengambil hikmah darinya.

Rasulullah SAW bersabda: "Ketahuilah, sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad. Dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah, daging itu adalah hati". (riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Hati manusia sangat ajaib. Ia selalu berubah-ubah. Ia juga sangat mudah dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Apa-apa yang dilihat ataupun didengar dapat merubah suasana hati. Oleh yang demikian, seorang mukmin wajib selalu menjaga pancainderanya daripada maksiat agar terjaga kejernihan hati.

Sebagaimana tubuh badan, hati boleh sihat ataupun sakit. Tanda hati yang sihat adalah ia giat melakukan ibadat dan amalan kebajikan. Setiap amalan ibadah dan zikir terasa nikmat untuk dikecapi. Sama seperti seseorang yang tengah sihat tubuhnya, ia akan nikmat menyantap makanan dan minuman.

Adapun tanda hati tengah sakit adalah ia tidak dapat merasakan manisnya ibadat. Ia tidak tahan berlama-lama dalam aktiviti ibadah. Sebaliknya, ia sangat seronok melakukan maksiat. Seperti orang yang tengah sakit kulit, perkara yang paling nikmat adalah menggaruk gatalnya hingga melukai diri sendiri.

Imam Tabiin di Basrah yang bernama Hasan Al-Basri pernah mengajarkan teknik semak kesihatan hati. Beliau berkata: "Rasakanlah kemanisan dalam tiga perkara: ketika melakukan solat, membaca al-Quran dan ketika berzikir. Jika engkau merasakannya, maka bergembiralah. Namun jika kau tidak merasakannya, maka ketahuilah bahawa pintu hatimu telah tertutup."

Hati orang kebanyakan seperti kita tidak berapa sihat. Kita sedari ataupun tidak, pelbagai penyakit tersimpan di dalam hati kita seperti hasad dengki, dendam, tamak, kedekut, meragukan janji Allah dan lain-lain. Tingkatan sakit itu berbeza-beza. Ada yang masih ringan, ada juga yang sudah parah.

Oleh itu, kita perlu segera mengubati hati kita. Ubat hati adalah hikmah dan ilmu yang memperkenalkan tuhannya, hakikat dirinya dan tugasan yang mesti ia lakukan di dunia sebagai hamba Allah. Semua itu boleh didapatkan apabila kita bercampur dengan orang-orang yang "berhati sihat."

Berkata Ibrahim Al-Khawas, "Ubat hati lima perkara: Membaca al-Quran sambil memahami maknanya, mengosongkan perut, solat malam, berdoa pada waktu fajar dan bergaul dengan orang-orang saleh."

Jika kita tidak segera mengubati hati yang sakit, ia akan terus sakit. Suatu hari nanti, ia bahkan boleh mati. Orang yang mati hati lebih berbahaya daripada mati jasad. Sebab orang yang mati jasad boleh segera dikuburkan.

Namun orang yang mati hati akan menjadi sampah masyarakat. Ia sangat mengganggu kehidupan masyarakat, namun tidak boleh dibuang ataupun ditanam.

Similar Documents

Free Essay

Anything

...Tanda 100 hari sebelum sakaratulmaut. Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati. Tanda 40 hari sebelum hari mati Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut- denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula...

Words: 514 - Pages: 3

Free Essay

Kaum Di Sabah

...Pengenalan Sabah yang dikenali dengan nama Negeri Di Bawah Bayu merupakan sebuah negeri yang unik dan terkenal dengan kepelbagaian kebudayaan suku kaumnya. Terdapat kira-kira 2.5 juta penduduk Sabah merangkumi lebih daripada 30 suku kaum dan kira-kira 80 dialek bahasa. Penduduknya terdiri daripada kaum Kadazan, Dusun, Bajau, Murut, Kelabit atau Rungus dan lain-lain. Ciri-ciri kebudayaan negeri Sabah amat unik kerana kepelbagaian suku kaum di sini. Suku kaum Rungus merupakan penduduk terbesar di kawasan utara Sabah. Suku kaum Rungus adalah penduduk asli kepulauan Borneo sejak berabad-abad lamanya. Suku Rungus juga dikenali sebagai Momogun, Dayak Dusun, Dayak Laut, Momogun Rungus, Melobong Rungus, Momogun Laut atau Dusun Laut. Rungus merupakan nama nenek moyang mereka yang di kenali sebagai Aki Rungsud. Aki Rungsud adalah tokoh bangsa Momogun Rungus yang telah membuka Teluk Bandau sebagai Pusat Perdagangan Sistem Barter pada zaman lampau. Suku kaum Momogun Rungus sebenarnya bukanlah merupakan satu suku tetapi ia merupakan satu bangsa yang lebih besar. Ini berikutan berdasarkan kesamaan dari segi bahasa, seni arkitektur, kepercayaan, pandangan alam serta segi etnologinya Momogun Rungus di dapati mempunyai persamaan dengan rumpun Dayak Kalimantan, Dayak Sarawak dan Kadazan Dusun di Sabah. Tidak hairanlah Momogun Rungus ini sering kali juga di kenali sebagai Dayak Laut atau Dayak Dusun. Sarawak yang terkenal dengan nama jolokannya Negeri Bumi Kenyalang mempunyai rakyat yang terdiri...

Words: 2576 - Pages: 11

Free Essay

Mimpi

...___________________________________________________________________________ Atabah / Tafsir Mimpi / m.s 3 dari108 Paparan singkat ini cukup kaya bagi orang yang mau merenungkannya dan mencermati maknanya. Kalaulah kami memaparkannya secara panjang lebar, niscaya menimbulkan kebosanan dan kejemuan. Kami berharap kepada Allah Ta’ala kiranya buku ini bermanfaat bagi kita dan kiranya Dia melindungi kita dari ilmu yang tidak bermanfaat, perut yang tidak pernah kenyang, nafsu yang tidak mau tunduk, doa yang tidak diterima, tabiat yang menyeret kepada ketamakan, dan ketamakan yang tidak pernah berakhir. Sesungguhnya Allah Ta’ala Mahakuasa atas segala yang dikehendakiNya, serta Maha melakukan apa yang dituju-Nya. Cukuplah bagiku Allah. Dialah sebaik-baik Pelindung ___________________________________________________________________________ Atabah / Tafsir Mimpi / m.s 4 dari108 Tafsir Mimpi Menurut Islam dan Barat Tafsir mimpi menurut Islam: Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam, berkata: Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung didalamnya. Ada kalanya mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Mimpi insan yang bertakwa merupakan perkhabaran yang akan berlaku, kerana Rasulullah tidak bermimpi melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan. Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang disebarkan oleh syaitan. Dalam suatu riwayat dikisahkan, seorang wanita bertanya, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya...

Words: 29184 - Pages: 117

Free Essay

Alexs Wish

...Part 1 JAUH di suatu tempat, di langit tak terbatas, ada dua kerajaan besar bernama Asteria dan Malvera. Asteria negeri yang penuh kesederhanaan, baik kerajaan maupun rakyatnya. Walaupun begitu, negeri ini tetap saja terlihat menyenangkan dan sangat nyaman dihuni. Lingkungannya sangat bersih dan teratur. Bunga bermekaran di sepanjang jalan dan taman di seluruh penjuru negeri. Bangunan kerajaan yang megah dan besar terlihat asri dengan taman yang mengelilinginya. Sikap bersahabat seluruh penghuni kerajaan menambah kehangatan negeri yang dihuni para malaikat ini. Sementara Malvera adalah negeri yang penuh kemewahan. Bangunan-bangunan megah, yang nggak jarang dihiasi kilauan emas, memenuhi tiap sudut negeri yang dihuni para setan itu. Namun nggak seperti Asteria yang nyaman dan asri, negeri megah Malvera malah terkesan kaku dan menakutkan. Sejauh mata memandang hanya ada tembok-tembok kaku dan dominasi warna hitam. Nggak tampak serangkai bunga pun di negeri ini. Malaikat dan setan adalah dua makhluk yang menghuni dunia langit. Kehidupan di langit sama dengn di bumi. Di sana terdapat pemerintahan yang mengatur negeri, perkantoran, sekolah, dan sebagainya. Dan di sana juga terdapat kendaraan yang sama seperi di bumi. Sosok malaikat dan setan juga sama sepert sosok manusia penghuni bumi. Bedanya, sementara manusia bisa memilih apa-apa sendiri—seperti pakaian yang harus dipakainya, sekolah tempatnya belajar, negeri tempatnya tinggal, berteman dengan siapa saja yang diinginkannya—makhluk...

Words: 37587 - Pages: 151

Free Essay

Kepentingan Menuntut Ilmu

...Pengenalan Menurut Abd al-jabbar ilmu ditakrifkan sebagai kepercayaan yang memuaskan jika bahawa objek yang dipercayai itu adalah menepati perkara yang sebenarnya menurut realiti yang berlaku. Ini bermakna, ketepatan maklumat selaras dengan realiti itulah yang dikatakan ilmu. Prof. Abdullah Hassan, seorang tokoh akademik memberikan definisi ilmu sebagai apa-apa sahaja yang bererti , bernilai dan berguna. Manakala Kamus Dewan pula mendefinisikan ilmu sebagai pengetahuan dan kepandaian (dalam perkara dunia, akihrat , zahir, batin dan lain-lain). Ilmu merupakan pelengkap kepada kebijaksanaan manusia dalam melakukan tindakan. Ilmu akan meningkatkan darjat (martabat) kebijaksanaan seseorang diperingkat individu, masyarakat, negara dan seterusnya memberikan dampak kepada proses pembinaan sesuatu tamadun manusia. Oleh yang demikian, konsep ilmu Islam amat ketara perbezaannya dengan konsep ilmu-ilmu lain. Ilmu Islam mempunyai ciri-ciri yang tersendiri, iaitu ketuhanan (Rabbaniyah), terbuka dan global. Soalan Esei -Kemukan pandangan tentang ilmu dan kepentingannya kepada kehidupan muslim masa kini. Setiap manusia dikurniakan oleh Allah akal untuk tujuan membezakannya dengan makhluk lain.Ketika manusia dijadikan, Allah meletakkan amanah besar iaitu menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi. Pengurniaan amanah ini meletakkan manusia ke kedudukan yang begitu tinggi melebihi makhluk Allah lain. Oleh itu, kita sewajarnya mensyukuri...

Words: 2932 - Pages: 12

Free Essay

Adab Makan

...dimakan: * Semua jenis buah-buahan yang bersih * Semua jenis sayur-sayuran yang bersih * Semua kehidupan laut yang tidak beracun * Binatang yang disembelih dengan Nama Allah 2. Kategori makanan yang Haram dimakan: * Binatang yang mati dengan sendiri * Binatang yang mati dalam kemalangan * Binatang yang dibunuh * Tumbuh-tumbuhan yang beracun dan kotor * Buah-buahan yang beracun dan kotor 3. Ketegori Binatang yang haram dimakan: * Binatang yang memburu dengan kuku ( Monyet , helang ) * Binatang yang memburu dengan gigi. ( Harimau , Singa ) * Binatang yang hidup di dua alam – air dan darat – ( Kura-kura , Buaya ). * Binatang yang tapak kakinya meletup - ( khinzir) * Binatang yang kulitnya tidak dapat dikupas ( Khinzir ) * Binatang yang beracun ( Ular , Cicak ) * Binatang yang tidak berdarah ( Lipas ) Firman Allah s.w.t: Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang...

Words: 1048 - Pages: 5

Free Essay

Tugas Sindy

...Apa yang Perlu Anda Ketahui Tentang . . . 28 Uraian Doktrin Dasar Alkitabiah INDONESIA PUBLISHING HOUSE Kotak Pos 1188 Bandung 40011 Telepon (022)) 6 3 3 2 Fax : ( 2 6027784,4 E a l i h d @ m i . o T l p n ( 2 6030392,; F x(022)2 6 2 7 Email: iph@bdg.centrin.net.id eeo 02 009 a 0 ) 078; mi: pbggalcm Kutipan Pasal 72: Sanksi Pelanggaran Undang-undang Hak Cipta (UU No. 19 Tahun 2002) 1. Barangsiapa dengan sengaja dan tanpa hak melakukan perbuatan sebagaimana dimaksud dalam Pasal 2 ayat (1) atau Pasal 49 ayat (1) dan ayat (2) dipidana dengan pidana penjara masingmasing paling singkat 1 (satu) bulan dan/atau denda paling sedikit Rp 1.000.000,00 (satu juta rupiah), atau pidana penjara paling lama 7 (tujuh) tahun denda/atau denda paling banyak Rp 5.000.000.000,00 (lima miliar rupiah). 2. Barangsiapa dengan sengaja menyiarkan, memamerkan, mengedarkan, atau menjual kepada umum suatu Ciptaan atau barang hasil pelanggaran Hak Cipta atau Hak Terkait sebagaimana dimaksudkan pada ayat (1) dipidana dengan pidana penjara paling lama 5 (lima) tahun dan/atau denda paling banyak Rp 500. 000.000,00 (lima ratus juta rupiah). © Hak Cipta dilindungi undang-undang. Dicetak dan diterbitkan oleh Indonesia Publishing House Bandung 2006 Firman Tuhan Allah 6 Apa yang Perlu Anda Ketahui Tentang . . . 28 Uraian Doktrin Dasar Alkitabiah Departemen Kependetaan Masehi Advent Hari Ketujuh Se-Dunia 6840 Eastern Avenue NW Washington, DC 20012 Seventh-day Adventist Believe... A...

Words: 176042 - Pages: 705

Free Essay

International Finance

...Baca ke akhir dan kemudian hantar kepada semua e-senarai anda. Saya lakukan! Dr Stephen Mak merawat pesakit kanser terminal dengan cara "un-ortodoks" dan ramai pesakit pulih. Sebelum ini dia menggunakan tenaga solar untuk membersihkan penyakit pesakitnya. Beliau percaya pada penyembuhan semulajadi dalam badan terhadap penyakit. Lihat artikel beliau di bawah. Terima kasih kerana e-mel pasal buah-buahan dan jus. Ia adalah salah satu strategi untuk menyembuhkan kanser. Sehingga akhir2 ini, kadar kejayaan saya dalam menyembuhkan kanser adalah kira-kira 80%. Pesakit kanser tidak patut meninggal dunia. Penawar untuk kanser sudah dijumpai. Ia terpulang anda percaya atau tidak. Saya berasa amat terkilan untuk beratus-ratus pesakit kanser yang mati di bawah rawatan konvensional. - Dr Stephen Mak MAKAN BUAH ... Kita semua berfikir makan buah-buahan bermakna hanya membeli buah-buahan, memotong dan hanya hulur ke dalam mulut kita. Ia tidak semudah yang anda fikirkan. Ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana dan * bila * harus makan. Apakah cara yang betul makan buah-buahan? IA BERMAKNA TIDAK MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN! BUAH harus dimakan ATAS PERUT KOSONG Jika anda makan buah-buahan seperti itu, ia akan memainkan peranan utama untuk menyahtoksik sistem anda, membekalkan anda dengan banyak tenaga untuk penurunan berat badan dan aktiviti kehidupan yang lain. * BUAH ADALAH MAKANAN PALING PENTING. Katakan anda makan dua keping roti dan kemudian sepotong buah-buahan. Kepingan buah-buahan...

Words: 970 - Pages: 4

Free Essay

Artikel Hari Kiamat

...ARTIKEL PERISTIWA HARI KIAMAT Hari kiamat pasti terjadi. Hanya saja, kapankah peristiwa itu akan berlangsung? Allah SWT sajalah yang mengetahui. Tak ada satu pun makhluk di alam semesta, termasuk malaikat, yang mampu memprediksikan waktu kiamat. Bahkan, Nabi Muhammad SAW yang menjadi kekasih-Nya pun tidak diberi informasi yang jelas. Hal tersebut ditegaskan Allah dalam Surat al-A'raf ayat 187. يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلا بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. kiamat itu Amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba". mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak Mengetahui". Tidak dapat dimungkiri bahwa kita saat ini hidup di akhir zaman. Berbagai peristiwa telah mengisyaratkan bahwa bumi semakin tua. Cuaca semakin tidak menentu dan sulit diprediksi. Berbagai bencana, seperti gempa bumi, gunung...

Words: 1570 - Pages: 7

Premium Essay

Part of Speech

...Parts of Speech Pengertian, Bentuk-bentuk dan Macam-macam Nouns Pengertian Nouns Nouns (kata benda atau nomina) adalah kata yang digunakan untuk menunjukkan nama orang, tempat, hal, benda mati/ hidup, kualitas, gagasan, dll. Noun merupakan salah satu bagian dari parts of speech yang merupakan salah satu elemen dalam grammar bahasa inggris (tata bahasa inggris). Bentuk-bentuk Nouns 1.  Concrete Nouns Concrete nouns yaitu kata benda yang berwujud, dapat dilihat atau disentuh. Contohnya: gold, iron, table, chair, dog, cat, book, pencil, pen, car, etc. Contoh kalimat: I bought a new book. She washes her car every afternoon. He borrows my pencil. I really love this cat. The chair in my room is broken. 2.  Abstract Nouns Abstract nouns yaitu kata benda yang tak dapat dilihat atau di sentuh. Contohnya: agreement, kindness, statement,honesty, complaint, etc. Contoh kalimat: Thank you for your kindness. His statement is very explicit We have new agreement with our client from Dubai. I appreciate your honesty, you are a loyal man. I have a complaint from my customer. Macam-macam Nouns 1.  Proper Nouns (Kata Benda Nama Diri) Contohnya: Adam, Surabaya, Medan, New York, Miami, New Orleans, Detroit, etc. Contoh kalimat: I go to Surabaya twice a week. New York is a big city. I visit my grandmother in New Orleans today. She gives Adam a new car. They have lived in Detroit for 4 years. 2.  Common Nouns (Kata Benda Umum) Contohnya: stone (batu), iron (besi), diamond (berlian), sand...

Words: 3247 - Pages: 13

Free Essay

Martin Luther King Leadership Style

...FALSAFAH POLITIK GANDHI Ghandi mempunyai falsafah politik yang agak unik berbanding tokoh-tokoh falsafah terkemuka yang lain. Secara umumnya, falsafah politik beliau banyak berkisar kepada konsep Satyagraha yang digunakan untuk menentang penjajah British. Perjuangannya memberi keutamaan kepada bantahan awam ( civil disobedience), tindakan langsung (direct action), bantahan tanpa keganasan (non-violent resistance) dan bantahan secara pasif ( passive resistance). Bantahan awam bermaksud sebarang tindakan rakyat yang sengaja melanggar sesuatu undang-undang negara untuk memprotes kerasionalan undang-undang tersebut tanpa melibatkan sebarang bentuk keganasan dan pertumpahan darah. Pelaksanaan bantahan awam ini memerlukan pengorbanan dan keberanian yang tinggi untuk merelakan diri ditangkap atau dihukum sebagai akibat melanggar undang-undang negara. Konsep tindakan langsung pula merujuk kepada sebarang tindakan untuk mencapai objektif politik yang dilakukan di luar perlembagaan dan tanpa mengira undang-undang (Saliha Hassan 1999). Tindakan secara langsung ini telah dilaksanakan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan India untuk membebaskan tanah air mereka daripada penjajahan British. Namun demikian, Ghandi mengambil pendekatan tindakan langsung untuk dilaksanakan secara aman sebagai satu bentuk bantahan awam. Bantahan secara pasif ialah tindakan awam yang lebih luas melibatkan setiap individu dan tidak hanya bergerak secara berkumpulan. Setiap individu dapat memainkan peranan...

Words: 2965 - Pages: 12

Free Essay

Something

...memandangku dengan riak kosong bagaikan apa yang aku luah hanya sekadar ucapan biasa. Salahkah aku andai mengharapkan setitis kasih? Besar sangatkah permintaan itu? “Kau sendiri tahu, kau tak layak untuk itu.” Hanya dengan sebaris ayat Zareef terus berlalu. Kolam mata terasa memberat. Pandangan mata terganggu dek air mata yang bila-bila masa sahaja akan menodai pipiku. Kalau mencintai seorang lelaki itu diangap berdosa, maka berdosalah aku kerana mencintai, dan kalau mengharap kasih itu diangap pengkhianatan maka pengkhianatlah aku. Salahkah andainya aku berjuang untuk mendapatkan semua itu? “Tidak salah Aina. Cuma cara engkau yang tidak betul. Engkau mengharapakan cinta disebalik kedukaan orang lain. Kasih yang engkau minta juga atas kehancuran hati seorang wanita, jadi layakkah engkau untuk semua itu?” Suara hatiku berbicara sendiri. Ya, aku memang tidak layak. Mengenali Zareef dan Iman adalah hadiah terbesar dalam hidupku. Pertama kali menjejak kaki ke Universiti Utara Malaysia dua nama itulah yang mula menghulurkan salam persahabatan. Saat susah dan senang kami kongsi bersama, pertama kali aku rasa dihargai. Aku membesar di rumah anak yatim selepas kematian ayah dan ibu kerana terlibat dalam kemalangan ngeri akibat kecuaian orang lain pada usia yang baru mencecah lima tahun. Di rumah anak yatim itulah aku membesar. Merebut kasih sayang umi dan babah pemilik rumah anak yatim bersama dengan berpuluh lagi kanak-kanak senasib denganku. Zareef dan Iman beruntung kerana dilahirkanan...

Words: 8117 - Pages: 33

Free Essay

Buya Hamka

...Tenggelamnya Kapal van der Wijck HAMKA DAFTAR ISI 1. ANAK ORANG TERBUANG 2. YATIM PIATU 3. MENUJU NEGERI NENEK MOYANG 4. TANAH ASAL 5. CAHAYA HIDUP 6. BERKIRIM-KIRIMAN SURAT 7. PEMANDANGAN DI DUSUN 8. BERANGKAT 9. DI PADANG PANJANG 10. PACU KUDA DAN PASAR MALAM 11. BIMBANG 12. MEMINANG 13. PERTIMBANGAN 14. PENGHARAPAN YANG PUTUS 15. PERKAWINAN 16. MENEMPUH HIDUP 17. JIWA PENGARANG 18. SURAT-SURAT HAYATI KEPADA KHADIJAH 19. CLUB ANAK SUMATERA 20. RUMAH TANGGA 21. HATI ZAINUDDIN 22. DEKAT, TETAPI BERJAUHAN 23. SURAT CERAI 24. AIR MATA PENGHABISAN 25. PULANG 26. SURAT HAYATI YANG PENGHABISAN 27. SEPENINGGAL HAYATI 28. PENUTUP Hamka TENGGELAMNYA KAPAL VAN DER WIJCK Cetakan keenam belas, P.T. Bulan Bintang, Jakarta, 1984 Diterbitkan pertama kali oleh N.V. Bulan Bintang, Jakarta, 1976 P.T. Bulan Bintang, Penerbit dan Penyebar Buku-buku Jalan Kramat Kwitang I/8, Jakarta 10420, Indonesia Anggota Ikatan Penerbit Indonesia Hak cipta dilindungi Undapg-undang 38 39 49 51 57 57 58 61 63 66 76 77 79 81 82 84 16026 K10.000 Dicetak oleh Percetakan P.T. Tri Handayani Utama, Jakarta PENDAHULUAN CETAKAN KEEMPAT DI DALAM usia 31 tahun (1938), masa darah muda masih cepat alirnya dalam diri, dan khayal serta sentimen masih memenuhi jiwa, di waktu itulah "ilham" "Tenggelamnya Kapal Van der Wijck" ini mulai kususun dan dimuat berturut-turut dalam majalah yang kupimpin "Pedoman Masyarakat." Setelah itu dia diterbitkan menjadi buku oleh saudara M. Syarkawi (cetakan kedua), seorarg pemuda...

Words: 53387 - Pages: 214

Free Essay

Story

...Dia duduk menghadap laptop di hadapannya. Langsung tidak menghiraukan si dia yang tengah menonton televisyen – ceramah bersama Dato Masyitah. Siaran OASIS astro itu telah pun bertukar kepada Indahnya Iman yang bermaksud akan masuk waktu solat.Tiba-tiba, si dia bangun dan memandang dia yang tengah khusyuk membelek laptop di hadapan. “abang, maghrib dah nak masuk. Kita jemaah ya.” Si dia yang duduk di hadapan laptop itu senyap. Tersentak sebenarnya. Mana pernah solat. Nak jadi imam?Huh,lawak antarabangsa betul. Macam mana dia boleh kahwin dengan ustazah ini pun tak tahu lah. Salah abahlah ni, pandai-pandai nak tentukan jodoh orang. Cari yang stok tudung labuh pulak tu. Okay,salah aku juga sebab pergi teguk kencing syaitan tu sapa suruh. Okay,salah aku lagi, angkut entah mana-mana perempuan untuk hiburan. Okay,salah lagi sebab selalu je aku balik lepas subuh sebab pergi kelab dan balik mabuk.Okay, salah aku lagi, duit syarikat abah habis aku joli kan. Banyaknya salah aku. Jadinya,abah kahwinkan aku dengan Siti Syahirah binti Hj. Amran ni. Bukan itu je, abah hantar aku dengan dia duduk dekat Kepala Batas, Pulau Pinang ni. Itu okay lagi, abah ambil kereta sport aku – dan aku kena guna kereta isteri aku ni. Abah suruh aku uruskan syarikat dia dekat ceruk ni. Nak enjoy pun tak boleh, sebab ini Pulau Pinang bukan Kuala Lumpur. Enjoylah aku dengan laptop ni. Baru sehari duduk rumah ni, aku dah nak gila. Belum seminggu lagi. Kalau sebulan? Huh.“abang dengar tak?”. Macam cakap...

Words: 6285 - Pages: 26

Free Essay

Pedang Ular Merah

...Pedang Ular Merah Karya : Kho Ping Hoo Djvu : Widodo & Dewi KZ Converter : Hendra & Dewi KZ Ebook pdf oleh : Dewi KZ Tiraikasih Website http://kangzusi.com/ http://dewi-kz.info/ http://cerita-silat.co.cc/ http://kang-zusi.info Jilid 01 Pegunungan tai hang san di perbatasan Mongolia merupakan daerah pegunungan yang amat luas dan di situ penuh dengan hutan-hutan liar yang jarang dikunjungi manusia. Di puncak bukit yang paling ujung yakni di bagian barat terdapat sebuah hutan yang benarbenar masih liar dan belum pernah ada manusia berani memasukinya. Hutan ini terkenal menjadi sarang binatang buas, terutama sekali banyak terdapat ular berbisa semacam ular yang berkulit merah dan tidak terdapat di lain bagian dunia akan tetapi yang banyak terdapat di hutan itu, membuat hutan itu dinamakan hutan ular merah. Pada suatu pagi yang sejuk dengan sinar matahari yang cerah terdengarlah suara nyaring dan merdu dari seorang anak perempuan berusia paling banyak enam tahun, anak itu mungil dan cantik sekali dengan sepasang matanya yang bening kocak dan dua kuncir rambutnya yang panjang dan hitam. Tiap kali ia menggerakkan kepalanya, kuncirnya itu menyabet ke kanan ke kiri dan kalau kuncirnya melewati pundak lalu jatuh bergantung di atas pundaknya ke depan, ia tampak lucu dan manis. Sambil memetik bunga-bunga hutan yang beraneka warna, anak ini bernyanyi dengan merdu. Akan tetapi sungguh mengherankan suaranya yang amat merdu itu bcrlawanan sekali dengan kata-kata nyanyiannya yang dapat...

Words: 126872 - Pages: 508