Free Essay

The Grand Tour

In:

Submitted By gretazac88
Words 2848
Pages 12
La migración mexicana a Estados Unidos se ha convertido en el mayor circuito migratorio entre dos países del mundo. Se trata de un fenómeno de larga tradición que ha llegado a ocupar un lugar prioritario en las agendas nacionales de ambos países, porque en ellos es cada vez más visible la penetración de sus diversas ramificaciones en la vida económica, política y social.
La evolución de la migración mexicana ha empezado a partir del siglo XIX y la crísis del 1929, en la que algunos grupos propusieron restricciones a la inmigración y por lo tanto se opusieron al empleo de mano de obra mexicana hasta la Segunda Guerra Mundial, en la que los Estados Unidos firmaron un acuerdo que se conoce con el nombre de Programa Bracero que se mantuvo vigente desde 1942 hasta 1964 y puede considerarse como la salvación para muchas familias rurales que se encontraban sin tierra y que promovió el desplazamiento de trabajadores mexicanos del sector agrícola hacia Estados Unidos.
El flujo migratorio se ha manifestado antes y después de los atentados terroristas del 11 de Septiembre de 2001 ocurridos en Estados Unidos de Norteamérica. Con este hecho devastador para los norteamericanos, que a su vez tuvo efectos a nivel internacional, se pueden observar cambios implementados en las políticas migratorias muy rígidas que el gobierno estadounidense aplicó. Todo eso a causado repercusiones en los problemas económicos, políticos y sociales entre México y Estados Unidos en toda su franja fronteriza, principalmente en el estado de Baja California. La emigración es un fenómeno que se da en diferentes países del mundo, en algunos a menor escala, pero para México es una práctica común debido a que es vecino de uno de los países que promete cumplir con los sueños de superación economía y realización personal.
Entre los rasgos más distintivos del patrón migratorio contemporáneo destaca la escasa masiva del fenómeno (sobretodo la modalidad indocumentada), la extensión territorial y el perfil más heterogéneo de los migrantes. Como resultado de esta dinámica, los mexicanos figuran como el principal grupo inmigrantes en Estados Unidos. La situación de desventaja de los mexicanos se relaciona principalmente con su caractér mayoritamente indocumentado, el cual constituye el principal obstáculo para su adecuada integración a la sociedad receptora. De hecho, eso a contribuido a generar en Estados Unidos un clima social y político hostil a la migración mexicana. La presencia de una gran fuerza laboral indocumentada crea problemas políticos y económicos en ambos lados de la frontera. Para los Estados Unidos la presencia de tantos trabajadores indocumentados representa un mercado negro en el sector laboral, con todo lo que implica como es contrabando, documentos fraudulentos, distorsiones salariales, y abusos que lo acompañan. Para México, la negación de estatus legal significa que millones de ciudadanos mexicanos viven en un inframundo legal sin todas las protecciones y vulnerables al abuso de empleadores y traficantes ilegales. Más de 300 mexicanos mueren cada año tratando de cruzar ilegalmente la frontera en lugares remotos.
La frontera con sus diversas implicaciones, como la migración, la xenofobia, el contacto intercultural, las diferencias económicas y la la ilegalidad, es una realidad comprimida, un espacio de incertidumbre que representa libertad y movimiento, pero al mismo tiempo también un lugar de transgresión y muerte. La frontera es ese elemento en el que se centran todos los peores males de la nación como el narcotráfico, la corrupción, la violación de los derechos humanos, la violación de mujeres y la injusticia social. Ella ya no es sólo la línea imaginaria de separación entre un estado y otro, sino también se convierte en una frontera íntima suspendida entre dos mundos y dos estilos de vida diferentes
Los impactos demográficos, sociales y económicos de la migración dan cuenta de los cambios ocurridos en la magnitud, modalidades, características y tendencias del fenómeno migratorio y de los nuevos y complejos desafíos que este proceso genera. Se han realizado muchas análisis sobre los procesos migratorios que han alimentado el rápido crecimiento de la comunidad latina en los Estados Unidos, así como las causas y factores que han generado la migración, las oportunidades y limitaciones que han tenido las distintas leyes migratorias. La mayor dispersión geográfica de los latinos y la creciente interrelación de grupos con diversos origenes nacionales está favoreciendo el surgimiento de una nueva identidad latina y nuevas alianzas que anticipan una major influencia de la población en la sociedad estadounidense. Las previsiones demográficas sugieren que la población latina llegará a los cien millones de personas en 2050, por lo que el siglo XXI será el siglo de los latinos en Estados Unidos.
Además es fundamental poner en evidencia los aspectos más polemicos de la actual situación de la migración donde, en el diseño globalizador de la economía mundial, México se considera como el país exportador de fuerza de trabajo, indirectamente a través de la fabricación de artículos de exportación cuyo principal componente es la fuerza de trabajo barata, o directamente, como trabajadores que migran a Estados Unidos. Las dos razones que mueven a los migrantes a organizarse son la necesidad de mantener su cultura y tradiciones y la necesidad de integrarse de la mejor manera a la sociedad de llegada.
El lenguaje audiovisual en general y el cine en particular, se consideran muy útiles para analizar el lenguaje simbólico y la realidad social a través de algunas representaciones cinematográficas sobre el viaje migratorio mexicano. El cine tiene la capacidad de narrar, desde distintas perspectivas, el camino de los mexicanos que deciden trasladarse ilegalmente a Estados Unidos y recrea situaciones proprias de la ciudad fronteriza que se transforma vertiginosamente por efecto del transito de los migrantes. El cine contemporáneo nos presenta historias en torno a las diversas problemáicas actuales que caracterizan el difícil contexto migratorio y constituye una representación de la realidad con un lenguaje particular y con el objetivo de determinar si la perspectiva cinematográfica puede enriquecer el campo de los estudios académicos sobre dinámicas fronterizas y el fenómeno de la migración. Las películas permiten identificar diversos temas relacionados con el fenómeno migratorio: la pobreza mexicana que obliga a sus ciudadaos a abandonar el país, el encuentro con la ciudad fronteriza, la llegada a Estados Unidos y la búsqueda de trabajo, el choque cultural y la incomunicación con “el otro” y el conflicto de identidad.
A través de la coherencia y unidad es posible recrear la narratividad temporal de la historia, pero también la invención de un espacio fílmico, un espacio imaginario que busca recrear dichas situaciones y personajes en un ambiente y lugar geográfico específicos. Todo eso es posible a través el analísis de una serie de películas.
“La Jaula de Oro” es una película mexicana de 2013 dirigida por Diego Quemada-Díez. Cuenta la historia de tres jovenes que salen de Guatemala con el sueño de llegar a Estados Unidos, cruzando la frontera del Norte. Juntos vivirán la terrible experiencia que padecen millones de personas, obligadas por las circunstancias a emprender un viaje lleno de peligros y con un final incierto. En el camino intentaran sobrepasar el miedo, la injusticia y el dolor a través de la solidaridad, la amistad y el amor.
La presencia de Chauq, un jóven que pertenece al pueblo tzaozil y que vive en el norte del Estado de Chiapas donde se encuentran pueblos de origen Maya, permite poner en evidencia otras culturas, tema que caracteriza la realidad sur-americana. El rasgo más importante del film es la imagen de la nieve que aparece 4 veces y que está relacionada con el personaje. El hilo conductor que permite que el relato mantenga unidad son los mismos personajes, pero la nieve representa un motivo que se repite con saltos y crea una realidad simbólica y poética. Desde el puno de vista narativo es importante fojarse con la función de la película que, por un lado vee a los chicos que comprenden el modelo narativo de aventura que captura la atención del espectador, las características de los personajes y la relación amorosa entre Chauq y Sara con Juán geloso y, por otro, la forma explícita de violencia cotidiana que viven los migrantes al país norte-americano y el racismo que crean efectos de como es la realidad, como la imagen de la Policía Migratoria Mexicana que obstacula el viaje de los chicos.
En la segunda parte del film se crea un modelo narrativo del viaje de adventuras con personajes y muchachos adolescentes. El contexto es duro, difícil, cruel, peligroso y muy elaborado y el espectador lo percibe. Otro elemento importante es el modelo ficcional que se basa sobre ciertos tipos de personajes que atrapan la atención y la identificación del espectador; en este caso el personaje que atrapa más la atención es subjetivo sobretodo si se trata de un espectador masculino o femenino. El film quiere representar la realidad y sensibilizar a los espctadores activando la ficción. En este caso, si el film ha actuado um modelo de aventura y una relación amorosa entre los personajes, allí llega el golpe de la realidad, o sea la construcción narativa presenta un conflicto entre modelos narativos y cuando se rompe el mismo modelo se sustituye con otro que muestra la violencia y la realidad. Esta causa un efecto muy fuerte porque el film presenta lo que está realmente pasando con la realidad. Toda la acción está concentrada más en el viaje que en los personajes, durante el cual se encuentran símbolos importantes como la nieve de la que ya he hablado antes, el tren que es una metáfora del progreso, es parte fundamental de la cadena de montaje de una estructura industrial y carga todas las materias primas que nutren a la gran máquina. Los migrantes viven en unas condiciones cercanas a la esclavitud en medio de un sistema que pregona la democracia y la libertad. Al final el tunel, elemento simbólico muy evidente con la banda sonora que simboliza una nueva vida y la fábrica en la que Juán va a encerrarse en los Estados Unidos como si fuese una jaula con el ruido de una música de melancolía que muestra a Juán que trabaja. La película terina con la imagen de Juán que probablemente está pensando en sus compañeros , en los migrantes o en la pureza de los chicos que se enfrentan a la frontera pero se mantienen puros.

“Sin Nombre” es una película mexicana de 2009 dirigida por Cary Joji Fukunaga. La historia de la adolescencia desencantada atrapada entre el deseo de partir y las dificultades que implica el viaje.
Sayra, una adolescente en Honduras, tiene un sueño: dejar su tierra natal y con su padre y su tío, emigran a Estados Unidos para ganar una vida mejor. Pero su odisea a través de América Latina, dará lugar a eventos , encuentros, violencia y peligros inesperados.
La película tiene muchos elementos en común con la Jaula de Oro, como el elemento del tren como medio de transporte y del viaje de migración, la presencia de la policía, de la mafia y de las organizaciones criminales, la investigación sobre la realidad corrente y los jovenes adolescentes como protagonistas. Del otro lado no faltan las diferencias como el viaje que en la jaula lo organizan los chicos mientras que en sin nombre lo organiza la familia de la chica; el final de la jaula es dramático y triste con la muerte de Chauq, en sin nombre el final es feliz, otimista y tranquilizador con satisfacción del espectador.
El espectador tiene la posinbilidad de observar el fincionamento, la vida de la gente, la violencia de los migrantes que no encuentra resistencia y que la banda actua sin ningun tipo de obstáculo y sin esguerzos por parte de la policía. Hay una base de conocimiento de la realidad por parte del autor y la capacidad de representarla de manera verosimil a lo que es. El momento más dramático es cuando el niño mata a su mejor amigo. Esta es la confirmación trágica de la transmisión que esta cultura de violencia está funcionando.
El momento clave es cuando el protagonista toma su decisión, es decir se convierte en un perseguido como si fuese un migrante que salva a la chica y la acompaña hasta la frontera. El jefe de la banda sube en el tren para robar a los migrantes y cuando viola a una chica , Casper vee en aquel acto lo que probablemente ha pasado su amada y por eso decide vengarse y lo mata. Momiento en el que empieza un setido de humanidad. El personaje es parte del grupo pero en aquel momento se conforma como héroe y personaje positivo. De hecho, el modelo narativo se basa sobre esta figura que al final rechaza el grupo y salva a la chica.
En esta pelicúla se evidencian tre niveles importantes:
-La capacidad informativa del imagen: el lenguaje visual nos muestra la realidad como el viaje y sus motivaciones, los obstáculos que los chicos encuentran, la situación económica del país, las desigualdades entre Norte y Sur que representa el fundamentalismo de esta migración y la política que puede favorecer como impedir la migración per via legal o ilegal (la policía migratoria que está de acuerdo con las organizacione scriminales).
- Análisis sociológico de la película: el nivel narativo muestra la percepción de los espectadores que prueban emociones diferentes segundo como está organizado el relato y si se trata de una construcción dramática y como se combinan las emociones entre ellas. En la película se enfatiza la dificultad del viaje, el sufrimiento, los riesgos, la vioelncia y la injusticia con el objetico de acercar emotivamente el espectador al tema y al destino de los personajes y por eso la violencia concreta del migrante como ser humano. En el discurso razista se niega la humanidad del otro, de sus condiciones y derechos y se considera un ser negativo. El propósito no es de convecer que la exploitación de los migrantes es justa, sino el de crear una empatía hacia la humanidad de estas personas.
- Nivel simbólico de la historia: algunas imagenes en la histotia son símbolos universales que adoptan un significado también poético, como la imagen inicial del bosque que sugiere algo más sobre la realidad en algunos acontecimientos.

“Los tre entierros” es una película dramática dirigida por Tommy Lee Jones en 2005. El mexicano Melquiades Estrada muere a causa de un disparo en la frontera de Estados Unidos a manos del agente de la Patrulla Fronteriza Mike Norton es enterrado, primero en el desierto del oeste de Texas y después en un cementerio local. Su mejor amigo Pete secuestra a Mike y lo fuerza a desenterrar el cadáver, iniciando un viaje a caballo, de forma quijotesca y peligrosa, para enterrar por tercera vez a su mejor amigo en su país.
El director tematiza la “frontera”, el lugar principal donde se desarrolla la película y en su producción presenta un encuentro entre culturas y puntos de vista diferentes entre americanos y mexicanos. La frontera es una realidad con características peculiares y no representa solo un lugar donde se encuentran norte y sur sino adquiere la dinámica de una realidad propria.
La construcción narativa no es lineal y presenta disarticulaciones cronológicas que se refieren a periodos anteriores y posteriores a la muerte. La decisión del protagonista consiste en secuestrar al asesino de su amigo y lo obliga a desenterar el cuerpo y viajar con él para llevarlo en México y ser enterrado en su tierra de origen. Esto es muy importante porque evidencia usos y costumbres de los migrantes que migran a Estados Unidos , pero una vez muertos vuelven para ser enterrados en su tierra. El protagonista, de esta manera, devuelve a su amigo su dentidad y su dimensión humana que la película americana niega a los mexicanos, tratandolos como fantasmas que no pueden estar allí oficialmente como son clandestinos sin documentos e invisibles enfrente de las autoridades.
El elemento clave tiene que ver con el pasado del emigrante, sus raíces y vínculos con su tierra nativa. Hay un énfasis en este aspecto, una secuencia lírica en las imagenes y el migrante muestra a su amigo una foto de su familia. Pero al final, cuando Melquiades vuelve en la tierra de origen de su amigo para enterrarlo, se acoje de que no existia ninguna familia y ningun país, eran invenciones del amigo que quería construirse una nueva identidad en Estados Unidos. La fotografia en este caso es un elemento interesante que representa la base de apojo de la ficción como en el film Blade Runner, androides que tienen fotografias del pasado que no representan un pasado que realmente existió, se trata de un pasado imaginario.
Se trata de films que cuentan la odisea de la migración y todo lo que es capaz de arriesgar el ser humano por una mínima posibilidad de encontrar una oportunidad que cambiará su vida. Los directores lo relatan a la perfección, con un realismo extremo. Un viaje que se convierte en el símbolo de miles de personas que tratan de cruzar la frontera hacia esa parte del país llamado Estados Unidos donde todo no será tan bonito como lo pintan y que los directores retratan con tanta crueldad.

Similar Documents

Free Essay

The Grand Tour

...The Grand Tour In the past, "Grand Tour" was the name of the journey that mostly northern European nobles and rich bourgeois took to southern Europe to discover its ancient beauty and its incomparable richness of arts and culture. This type of travel began in the seventeenth century for the sake of education and experience, but the great age of the Grand Tour was the eighteenth century. At this time the travel experience was practically viewed as a requirement for wealthy Europeans as a transition from their school life to their “adulthood in which the young man might be expected to set an example of responsibility.” Italy and France were the most frequented places by these tourists due to their cultural richness, with particular interest in Paris. As the custom of travel developed, nature also became an important factor of the Grand Tour, as the Alps became an attractive destination for the travelers. The tour was more than a “passing fashion” because of its role as fundamental cultural training for cultivated Europeans. The majority of those who had traveled to Italy in previous centuries had generally gone for work related or religious reasons. However, this travel was compatible with leisure, because “it fulfilled important cultural functions as travelers bought works of art or helped spread new tastes and cultural interests”. Although the religious and political tensions caused by Protestant Reformation affected the ability to travel, by the seventeenth century, traveling...

Words: 528 - Pages: 3

Free Essay

Travel & Tourism Timeline

...Arabia, at least once in his or her lifetime. In contrast to a religious pilgrimage a “modern” pilgrimage is no less of a transformative experience but tends not to have organised religion as its motivation. An example of a modern pilgrimage is, visiting ground zero in New York, the site were the world trade towers stood, which attracted five million visitors, who paid their respects to the dead in 2011, the tenth anniversary of the attacks. It is common to refer to “pilgrimages” to sporting arenas by fans of that team or to visiting the resting places of celebrities and important historical figures, such as Pere Lachaise cemetery in Paris the resting place of Jim Morrison or Highgate cemetery in London were Karl Marx is buried. The Grand Tour In 17th and 18th century England, children of the wealthy elite received a classical education, which centred around classic languages, Greek and Latin,...

Words: 1512 - Pages: 7

Premium Essay

Stick to the Core or Go for More?

...Grand Escape Travel and tours A Feasibility Study Submitted to the Faculty of the Cavite State University Bacoor, Cavite In partial fulfillment of the requirements of the degree of Bachelor of Science in Business Management Major in Marketing Arcillas, Jaycel H. Atienza, Edwelyn G. Baccol, Jasmin C. Cabillo, Judy Ann D. Dinlasan, Sarah Joy P. Dugang, Philippe Madeleine Flores, Mary Rose D. Morcelos, Karl Ramon A. Tanglao, Marilie P. October 2012 Chapter 1 Introductory Page (Sarah Joy P. Dinlasan) Name and Address of Business Grand Escape Travel and Tours #11 Biak na Bato Street, Barangay Sto. Domingo, Quezon City Names and Addresses of the Principals * Mr. Karl Ramon A. Morcelos B2 L8 Anahaw St., Garden City II Village Queens Row West Bacoor City * Ms. Philippe Madeleine Dugang B16 L17 Charity St. Queens Row Central Bacoor City * Ms. Jaycel H. Arcillas B3 A Bagong Silang Queens Row East Bacoor City Nature of Business The Grand Escape Travel and Tours aims to provide affordable and reasonable tours to their clients. The business offers services regarding the need for travel and tour packages. The business started with the principal shareholders, sharing a common goal which is to provide quality service to the customers and to give extraordinary experiences. This travel agency was created to have a deeper understanding of what can cater most to the interest...

Words: 4943 - Pages: 20

Premium Essay

The Evolution of International Tourism

...International Tourism Trace the course of tourism history from the 18th century Grand Tour to the present day. Discuss and evaluate the importance of broad economic and social developments, e.g. industrialisation, urbanisation, modernisation, in the growth of mass tourism and consider to what extent tourism in the 21st century, with its emphasis on ‘individual experience’, represents a ‘postmodern’ return to the pre-modernity of the Grand Tour. THE EVOLUTION OF INTERTNAIONAL TOURISM With economies growing on a daily basis across the world, an element to every economy, the word tourism receives a growing definition too. This can be interpreted as a leisure activity or a use of leisure time, with the exchange of the ordinary for the extraordinary, such an individual or group seeking this can be identified as tourists (lecture notes). Such interpretations have evolved over time from previous definitions to help represent the concept as successfully as it can. I will trace the course of tourism history from the 18th century Grand Tour to the present day. Discussing and evaluating the importance of broad economic and social developments, e.g. industrialisation, urbanisation, modernisation, in the growth of mass tourism and considering to what extent tourism in the 21st century, with its emphasis on ‘individual experience’, representing a ‘postmodern’ return to the pre-modernity of the Grand Tour with understanding of the historical and chronological evolution showing a clear...

Words: 3169 - Pages: 13

Premium Essay

Switzerland Tourism Case Study

...Five snow capped passes, 13 UNESCO locales and 22 lakes – another "Stupendous Tour" of Switzerland takes in many normal and social highlights. In any case, how attractive is the idea, and will it speak to guests? From the seventeenth to nineteenth hundreds of years, it was mainstream for well off youthful Englishmen to spend two or three years on the mainland doing an "amazing visit" of its social pearls. They'd regularly begin in Paris and work their approach to Rome – by means of Switzerland, obviously. Quick forward to the present day, when significantly more individuals are voyaging. Switzerland Tourism would like to bring them here, and has built up a 1,600km "Thousand Tour" of the nation's main 100 highlights, similar to the old town...

Words: 1191 - Pages: 5

Premium Essay

How To Write A Fremont Street Experience Essay

...The Fremont Street Experience is the next big thing in Las Vegas entertainment. The experience is a giant open air mall in the heart of the Old Las Vegas Strip. The Experience encompasses old Fremont street and has casinos and other amazing attractions. When you’ve run out of money, you can find many free attractions to experience at the Experience. For instance: • Get your picture taken with Vegas Vic or Vegas Vickie, the iconic Vegas Cowboy and Cowgirl of Glitter Gulch! • Take the Banger Brewery Tour –...

Words: 763 - Pages: 4

Premium Essay

Grand Canyon Research Paper

...Searching for a unique vacation this summer? You might want to plan your next vacation to the Grand Canyon, one of the Seven Wonders of the World. With its natural beauty and unexplored territory, the Grand Canyon boasts one of the hottest and driest climates in North America. There are many activities for visitors of all ages to partake in. From helicopter tours to rafting down the Colorado River, you’ll experience an unforgettable vacation that will want you to come back for more. Begin your adventure on top of the Skywalk and find yourself on the edge of the observation deck suspended over 4,000 feet above the Grand Canyon with a view of the Colorado River below. The naturally and impressive carved out canyon will take your breath away...

Words: 320 - Pages: 2

Free Essay

Tourism

...UNIT# 2: TOURISM THROUGH THE AGES Introduction; Great Empires; The Middle Ages; The Renaissance; The Industrial Revolution and Tourism Today. Objectives of this unit: Recognize the antiquity of human travel over vast distances on both sea and land; Understand how these journeys have evolved from trips that were difficult and often dangerous, to mass travel for millions today. Introduction: People have always traveled, in search of food or animal skins for clothing, or for territorial expansion. Travel in these early days was time-consuming and dangerous. Indeed, our word travel comes from the French word TRAVAIL, which means work, and that is what it was, hard work. Most early travel was on foot, but later donkeys begun to be used. Waterways and seaways also frequently become paths for trade and commerce. 1. EARLY BEGINNINGS (THE GREAT EMPIRES): Organized travel in the West probably began during the great empires of Persians, Assyrians, Greeks, Egyptians, and Romans. This period began several millennia B.C. and continued to several hundred years A.D.1 (or C.E./Common Era). During the empire period, travel developed for military, trade, and government reasons, as well as for communication from the central government to its distant territories. (i) Travel Methods: For overland travel, ordinary people used donkeys or camels, but for military and government purposes, horses were used, along with wagons and chariots. Goods also had to be transported. In Persia between 500 and 400...

Words: 3594 - Pages: 15

Free Essay

Paris for Youngsters

...vais parler de ça plus tard. Paris a plus de 11 million d’habitants. Paris est aussi appelée la Ville de Lumière parce que tout nuit, tout les parcs et tous les attractions comme la tour Eiffel et le Sacré cœur... sont allumées, donc tout Paris est allumé. Paris est aussi appelée Ville d’Amour parce que Paris est très romantique avec beaucoup de restaurants et bars. Paris est situé à la seine au centre-nord de France. ÉMERGENCE Maintenant je veux dire quelque chose du émergence de Paris. C’est commencé avec une tribu gauloise car les Parisii. A cette époque Paris nommait île de la cité. En 52 (VCHR) les Romains a pris la cité et c’est renommez d’ile de la cité à lutétia. En 360 (NCHR) les Teutons a repris la cité et a renommé la cité aux premiers habitants : les parissii. La cité continuait à croître par exemple : on a construit un université et un mur. Dirigé par Napoléon on a construit des choses utiles comme un hôpital. Paris est épargné de la première et deuxième guerre mondiale par conséquent la ville est si belle. ARRONDISSEMENTS Paris est divisé dans 20 arrondissements. La division de Paris en arrondissements date de 1795, un découpage en douze arrondissements. Mais en 16 juin 1859 on a redivisé les arrondissement. Le nombre d’arrondissements est changé de douze à vingt. La tour Eiffel C’est le monument...

Words: 1488 - Pages: 6

Premium Essay

The Five-Question Method for Framing a Qualitative Research Study

...The Qualitative Report Volume 8 Number 3 September 2003 447-461 http://www.nova.edu/ssss/QR/QR8-3/mccaslin.pdf The Five-Question Method For Framing A Qualitative Research Study Mark L. McCaslin University of Idaho, Idaho Falls, Idaho, USA Karen Wilson Scott University of Idaho, Idaho Falls, Idaho, USA The Five-Question Method is an approach to framing Qualitative Research, focusing on the methodologies of five of the major traditions in qualitative research: biography, ethnography, phenomenology, grounded theory, and case study. Asking Five Questions, novice researchers select a methodology appropriate to the desired perspective on the selected topic. The Method facilitates identifying and writing a Problem Statement. Through taking a future perspective, the researcher discovers the importance and direction of the study and composes a Purpose Statement. The process develops an overarching research question integrating the purpose and the research problem. The role of the researcher and management of assumptions and biases is discussed. The Five-Question Method simplifies the framing process promoting quality in qualitative research design. A course outline is appended. Key words: Qualitative Research, Five-Question Method, Biography Research, Phenomenology Research, Grounded Theory Research, Case Study Research, and Ethnography Research Introduction Planning a qualitative study for the first time tends to be an intimidating venture for graduate students just entering...

Words: 6473 - Pages: 26

Premium Essay

Joe Mama

...contracts that are profitable for POP. After sell-out shows in New York, POP Productions is planning a national tour of the ever-popular musical, Oceania! Based on a literary classic, Oceania! is a well-known, family-oriented musical featuring a full orchestra, a large cast, elaborate sets and lavish costumes. A Polynesian romantic comedy, Oceania! is appropriate for audiences of all ages. It is now September. As your national tour dates for Oceania! are quickly filling up, you have limited availability for a week run in Chicago in your busy tour schedule. You have an open spot in the week of April 14th on your calendar. You have received inquiries from a number of theater houses in Chicago, and this area is a profitable market for your shows. You would prefer to have a show in Chicago rather than not scheduling anything. However, in order to justify the expenses of the show, you need to structure a deal that is profitable for POP. You have talked with the three theater houses in Chicago about bringing in Oceania! for the week of April 14th. Specifically, you have spoken with the Rosalind House, the Aubert Auditorium, and the Grand Palace. The Rosalind House is a little small for the show. The Aubert Auditorium has a likely scheduling conflict that is unclear whether it is resolvable. The Grand Palace is currently the most viable candidate. The Grand Palace Theater has offered you a contract for Oceania! that your finance manager evaluates to...

Words: 314 - Pages: 2

Free Essay

Lemery

...Sambal Ilaya: Mangrove Forest & River A. Introduction I. History of Tourism Tourism can be recognized as long as people have travelled; Pausanias (geographer) wrote his Description of Greece in the 2nd century AD. during the roman republic medicinal spas and coastal resorts were popular among the rich. In ancient China, nobles sometimes made a point of visiting Mount Tai and, on occasion, all five Sacred Mountains; the narrative of Marco Polo in the 13th century; the "grand tour" of the British aristocracy to Europe in the 18th century are all examples of early tourism. Thomas Cook is popularly regarded as the founder of inclusive tours with his use of a chartered train in 1841 to transport tourists from Loughborough to Leicester. Before the 1950s, tourism in Europe was mainly a domestic activity with some international travel between countries, mainly within continental Europe By the early 21st century, international tourism had become one of the world’s most important economic activities. The history of tourism is therefore of great interest and importance. That history begins long before the coinage of the word tourist at the end of the 18th century. . Among the important contributing factors were the growing number of people in employment, the increase in real disposable incomes and available leisure time, and changing social attitudes towards leisure and work. These factors combined to stimulate the demand for foreign travel and holidays. Pilgrimage to the earliest...

Words: 459 - Pages: 2

Free Essay

Paris

...infortunés habitent plûtot à l’ouest - 6e, 7e, 8e, 16e, 17e arrondissements; les familles défavorisées sont repoussées progressivement vers la banlieue; les étrangers (8%) se regroupent dans certains quartiers.Paris regroupe tous les principaux centres de décision. À Paris se trouve le siège des directions de toutes les grandes entreprises, banques et firmes commerciales. Ils y siègent toutes les institutions d’État (C´est le siège du président, du gouvernement et du Parlement), les écoles les plus prestigieuses, c’est le centre de toutes les grandes manifestations artistiques, la ville des cinémas, des théâtres, des musées, des salles de concert, des maisons d’édition, des clubs et des associations de toutes sortes. On y trouve aussi des grands magasins célèbres: Printemps, Galeries Lafayette, Samaritaine. L´Île-de-France est une région avec une...

Words: 3729 - Pages: 15

Premium Essay

Yes I Do

...to promoting tourism as an instrument in achieving the United Nations Millennium Development Goals (MDGs), geared towards reducing poverty and fostering sustainable development. UNWTO generates market knowledge, promotes competitive and sustainable tourism policies and instruments, fosters tourism education and training, and works to make tourism an effective tool for development through technical assistance projects in over 100 countries around the world. UNWTO’s membership includes 156 countries, 6 territories and over 400 affiliate members representing the private sector, educational institutions, tourism associations and local tourism authorities. Its headquarters are located in Madrid, Spain. Grand Tour Modern tourism can be traced to what was known as the Grand Tour, which was a traditional trip of Europe (especially Germany and Italy) undertaken by mainly upper-classEuropean young men of means, mainly from Western and Northern European countries. The custom flourished from about 1660 until the advent of large-scale rail transit in the 1840s, and was associated with a standard itinerary. It served as an educational rite of passage. Though primarily associated with the...

Words: 1061 - Pages: 5

Free Essay

Feuerbach Heory of Projection

...Data Gathering Procedure In gathering the data, the researchers will send a letter to the Commission on Elections of the Municipality of Del Carmen to get a list of the registered voters and politicians in the said municipality. Then, the researchers will send a letter for the validation of questionnaire and conduct of the study. Interviews started with grand tour questions. These questions are open-ended questions that allow the interviewee to set the direction of the interview. After undertaking the interview, the answers and responses of the respondents will treat, analyze, and interpret. Data Analysis The gathering of data will analyze through qualitative approach employing narrative design, thus, the data will undergo thematic content analysis and these are the steps in analyzing the data (Anderson, 2007): 1. Verbatim Account with Human Coding. The data will being coded according to their classification as they classified if they are either Politicians or Constituents as to the context of the research study. 2. Clustering. From the verbatim account the data that have been transcribed, the data were able to come out with the clustering. 3. Emerging Sub-themes from Clustered Responses. The clustered data will be analyzed and it comes up with the emerging sub-themes. These sub-themes are the common thoughts from the responses of the informants. It is either a phrase or a word. 4. Emerging Main Themes. From the sub-themes as it have being analyzed it comes up with...

Words: 1505 - Pages: 7